اسپاد فولاد آسیا

کارخانه ذوب آهن اصفهان

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

معرفی کارخانه ذوب آهن اصفهان

ذوب آهن اصفهان به عنوان اولین و بزرگترین کارخانه تولیدی فولاد ساختمانی و ریل در کشور شناخته می شود که در سال ۱۳۴۶ شمسی عملیات اجرا و ساخت آن آغاز گردید. این شرکت با ظرفیت تولید سالانه ۲.۸ میلیون تن از انواع مقاطع فولادی ساختمانی و صنعتی به عنوان بزرگترین شرکت فولاد ایران شناخته می شود.
بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته و پس از بهره برداری از طرح توازن تولیدات ذوب آهن اصفهان، ظرفیت تولید این شرکت به ۳.۶ میلیون تن در سال خواهد رسید. محصولات تولیدی مجموعه کارخانجات ذوب آهن به بیش از ۲۳ کشور، از جمله کشورهای اروپایی، آسیایی و آفریقایی صادر می گردد.
همچنین در پروژه های ملی و داخل کشور نیز محصولات ذوب آهن به سبب کیفیت بسیار بالا، مورد استفاده های مختلفی نظیر، پروژه برج میلاد، نیروگاه هسته ای بوشهر، مترو، سد های بزرگ و … قرار گرفته است. شایان ذکر می باشد که این شرکت با همین نام (ذوب آهن اصفهان) در لیگ برتر فوتبال ایران دارای تیم فوتبال و سایر تیم های ورزشی در رشته های ورزشی مختلف است، که دارای موفقیت های بیشماری می باشند.

تاریخچه ذوب آهن اصفهان

ایران عزیز در قرن های گذشته با نحوه بدست آوردن و همچنین استفاده از فولاد، هم تراز با کشورها و جوامع دیگر بود ولی به سبب پیشرفت تکنولوژی و همچنین افزایش سرعت تغییرات، به دلیل عقب ماندن از این مسیر، مجبور به تغییر رویه به مصرف کنندگی که نیاز روزافزون کشورهای در حال توسعه به محصولات فولادی و تبدیل شدن به یکی از واردکنندگان فولاد قرار گرفته بود.
همین امر باعث گردید که نیاز کشور به یک کارخانه ذوب آهن بیش از قبل احساس گردد که این موضوع از دوران قاجار در کشور مطرح بود ولی به خاطر موانع و مشکلات موجود، راه اندازی آن میسر نبود. اما در حدود دی ماه سال ۱۳۴۴ شمسی، طی توافق هایی که بین ایران و شوروی سابق صورت گرفت، قرار بر این شد که در ازای صادرات گاز ایران به روسیه، روس ها نیز دو مجتمع ذوب آهن اصفهان و ماشین سازی اراک را در ایران احداث و تاسیس نمایند.

 آغاز مراحل اولیه تأسیس ذوب آهن اصفهان

عملیات اجرایی ساخت واحدهای مختلف کارخانه از سال ۱۳۴۶ آغاز و با ایجاد کارگاه های کک سازی، اگلومراسیون و کوره بلند شماره ۱ در نیمه اول دی ماه ۱۳۵۰ ، بهره برداری از مجتمع با تولید چدن آغاز شد و تولید محصولات فولادی نیز با راه اندازی بخش فولاد سازی و مهندسی نورد در دی ماه ۱۳۵۱ با ظرفیت ۵۵۰ هزار تن در سال شروع شد. متعاقب آن در سال ۱۳۵۱ کارهای ساختمانی و اجرایی طرح توسعه برای رسیدن به ظرفیت ۹۰۰/۰۰۰ /۱ تن فولاد در سال با احداث کوره بلند شماره ۲ و توسعه بخش های مختلف آگلومراسیون، کک سازی، فولاد سازی، نورد و …. شروع گردید. و عملیات ساختمانی کمپلکس چدن در سال ۱۳۵۷ به اتمام رسید.

ذوب آهن اصفهان پس از انقلاب

به دلیل اشکالات موجود در طراحی ماشین های ریخته گری مداوم روسی، فولادسازی به عنوان گلوگاه و محدود کننده تولید بود که درهمین رابطه از سال ۱۳۶۷ نصب دو ایستگاه ریخته گری مدرن از کشور ایتالیا شروع و در سال ۱۳۶۹ بهره برداری کامل از کمپلکس فولاد تا مرز ظرفیت اسمی انجام پذیرفت.
اگرچه در دوران جنگ تحمیلی در ذوب آهن نیز همچون دیگر صنایع روند رسیدن به اهداف طرح توسعه در حد مطلوب نبود ولی پس از اتمام جنگ این کارخانه با به کارگیری امکانات خود توانست به مرز تولید ۰۰۰/۰۰۰ /۲ تن یعنی بیش از ظرفیت نصب شده تجهیزات خود برسد.
در ادامه به دنبال مطالعات انجام شده، اجرای بازسازی جامع و همه جانبه در دستور کار کارخانه قرار گرفت و با تکیه به توانمندی های موجود در نیروهای متخصص شرکت ذوب آهن اصفهان ضمن استفاده از ظرفیت بازسازی با کمترین هزینه و اتلاف وقت اقدام به افزایش ظرفیت تولید واحدها نموده، تنوع محصولات را اضافه کرده و همچنین کیفیت آنها را بهبود بخشید.

طرح‌های توسعه

نظر به این که پویایی و ادامه حیات مجموعۀ صنعتی بزرگی همچون ذوب‌آهن، در گروی برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌ها و پروژه‌های توسعه و نوسازی می‌باشد، شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان همواره این موضوع مهم را در دستور کار خود داشته است. برنامه‌ریزی و اجرای اینگونه طرح‌ها تاکنون در دو محور اصلی زیر انجام گردیده است:

پروژه‌های زیست محیطی

فرایندهای مورد استفاده در صنایع فولاد، ماهیتاً می‌توانند باعث انتشار گازهای گلخانه‌ای و آلاینده‌ها در محیط زیست شوند، مگر آنکه اینگونه صنایع، با جدیت و متعهدانه، در زمینۀ بهبود شرایط زیست‌محیطی فرایندهای تولید و کاهش انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای فعالیت نمایند. از این رو است که طی سال‌های گذشته پروژه‌های زیست‌محیطی متعددی در ذوب‌آهن اصفهان به مرحلۀ اجرا در آمده و یا در برنامۀ پروژه‌های حال و آتی می‌باشد. عناوین برخی از این پروژه‌ها عبارتند از:

  • آسپیراسیون کوره بلند شماره ۱
  • کاهش میزان غبار در گاز خروجی کنورتورهای بخش فولادسازی تا میزان استاندارد
  • کاهش CO در خروجی کنورتورهای بخش فولادسازی تا میزان استاندارد
  • تصفیه‌خانه پساب صنعتی غیر سمی به ظرفیت ۷۷۰ متر مکعب در ساعت
  • انتقال پساب زرین‌شهر جهت آبیاری فضای سبز غیر مثمر اطراف کارخانه و حومه زرین‌شهر به میزان ۲۱۶ متر مکعب در ساعت
  • پروژه پنجگانه زیست محیطی بخش آگلومراسیون
  • مشعل‌های سوزانندۀ گازهای اضافی کک و کوره‌بلند
  • اندازه‌گیری، پایش و نمایش مقادیر آلاینده‌ها بطور (On Line)در محیط ذوب‌آهن (با درخواست و همکاری اداره محیط زیست اصفهان)
  • ایجاد بیش از ۱۶۰۰۰هکتار فضای سبز در فضای داخل و اطراف شرکت به عنوان بزرگترین جنگل مصنوعی کشور و یکی از مؤثرترین راهای جذب co۲ محیط

طرح‌ها و پروژه‌های توسعه، بازسازی و نوسازی

مهمترین طرح‌ها و پروژه‌های توسعه، بازسازی و نوسازی در ذوب‌آهن اصفهان به شرح زیر است:

پروژه تولید ریل :

با عنایت به تفاهم‌نامه تیرماه ۱۳۹۳ وزیران محترم صنعت، معدن و تجارت؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعی و راه و شهرسازی در خصوص تولید ریل ملی در شرکت سهامی ذوب‌آهن اصفهان، مقرر گردید به منظور تأمین نیازهای ریلی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، در فاز نخست این پروژه، به منظور تولید ریل UIC۶۰ (برای اولین بار در کشور) و تیرآهن بال پهن، کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب‌آهن تجهیز و بازسازی گردد.

پس از بررسی و مطالعات دقیق، اجرای این پروژه با مشارکت پیمانکارانی از آلمان و ایران آغاز گردید و مطابق برنامۀ زمانی پروژه، فازاول در شهریور ۹۵ با حضور معاون اول محترم ریاست جمهوری بهره برداری آغاز شد.

گوگرد زدایی از چدن مذاب :

با احداث واحد گوگردزدایی از چدن مذاب در قسمت میکسر کارگاه فولادسازی موجود کارخانه، امکان تولید فولاد خام کیفی و در نهایت محصولات خاص نوردی فراهم گردید.

ایستگاه ریخته‌گری شماره ۵ :

با احداث یک ماشین ریخته گری مداوم ۶ شاخه به ظرفیت یک میلیون تن شمش فولادی در محدوده واحد ریخته گری موجود، نسبت به جذب چدن تولیدی کوره‌ بلندهای فعلی به صورت کامل اقدام شد و در شهریور ۹۵ با ۱۷ ذوب (روزانه) با حضور معاونت محترم ریاست جمهوری افتتاح شد.

کارگاه اکسیژن جدید به ظرفیت h۲۵۰۰۰ Nm۳/ :

دستیابی به تولید سالانه ۳.۶ میلیون تن فولاد در ذوب‌آهن، مستلزم توسعه و افزایش تولیدات گازهای فرآیندی مانند اکسیژن، ازت و آرگون می‌باشد. بدین منظور، احداث کارگاه اکسیژن جدید در دستور کار اجرا قرار گرفته است. در این پروژه، یک واحد جدایش هوا به منظور جداسازی گازهای اکسیژن، ازت و آرگون از هوا با پیشرفت ۵۷%درحال احداث می باشد. محصولات این کارگاه شامل ۲۵۰۰۰ نرمال متر مکعب در ساعت گاز اکسیژن، ۱۸۰۰۰ نرمال متر مکعب گاز ازت و ۹۰۰ نرمال متر مکعب مایع آرگون خواهد بود.

تزریق پودرزغال :

با اجرای این پروژه امکان دریافت زغال کک نشو(زغال با کیفیت پایین) و انجام فرآیند خردکردن ،گرمادهی بمنظور حذف رطوبت و پودر کردن میکرونی جهت شارژ در کوره بلند با هدف کاهش مصرف کک متالورژی فراهم می‌گردد و مطابق برنامه زمانی پروژه اواخر۹۶ به بهره برداری می رسد.

گندله سازی :

این پروژه جهت تغییر شارژ کوره بلند از سنگ آهن وآگلومره به گندله و آگلومره که افزایش بهره وری کوره بلند را در پی دارد در حال اجراست و در نیمه اول سال ۹۷ به بهره برداری می رسد.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها