اسپاد فولاد آسیا

سهمیه بندی برق صنایع

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

چند روز پیش، شرکت توانیر در نامه‌ای برنامه‌های مدیریت بار برای صنایع فولاد و سیمان در ایام پیک بار مصرف را اعلام کرد. در این نامه که سهمیه بندی برق صنایع تعبیر شده، ۳ راهکار برای این صنایع اعلام و از آنها خواسته شده یکی از این ۳ راهکار را انتخاب کنند.
۱-همکاری از تاریخ ۱۵ خرداد الی ۱۵ شهریور، کاهش بار ۳۰ درصد از ساعت ۱۱ تا ۲۳
۲-همکاری از تاریخ ۱ تیرماه الی ۳۱ مردادماه، کاهش بار ۶۰ درصد از ساعت ۱۱ الی ۲۳
۳- همکاری از تاریخ ۲۴ تیرماه الی ۲۴ مردادماه کاهش بار ۹۰ درصد از ساعت ۱۱ الی ۲۳
براساس این گزارش، صنایع یادشده باید یکی از این راه‌ها را انتخاب و به توانیر اعلام کنند.
در این میان، معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران با اشاره به خسارت ۳ میلیارد دلاری فولاد در ۱۴۰۱ به دلیل محدودیت‌های انرژی گفت: هنوز توافقی بین وزارت‌خانه‌های صمت و نیرو در مورد نحوه اعمال محدودیت برق صنایع صورت نگرفته و همچنان جلسات کارشناسی و مدیریتی در مورد میزان و چگونگی اعمال محدودیت‌ها در حال برگزاری است. وحید یعقوبی افزود: امسال مثل پارسال وزارت صمت و نیرو در حال توافق هستند که فقط بار محدودیت برق روی دوش فولاد نباشد و باقی صنایع همچون مس، سرب، روی، کاشی، سرامیک، شیشه و… سهمی از محدودیت‌ها را متقبل شوند تا صنعت کشور در مجموع مدیریتی در محدودیت‌ها داشته باشد.

سهم صنایع از مصرف برق

سهمیه بندی برق صنایع با بررسی‌ها بیانگر آن است که طی ۶ ماهه نخست سال گذشته در مجموع ۳۴ درصد از برق کشور در بخش صنعت به مصرف رسید…
که از این لحاظ این گروه از مشترکان در رده نخست مصرف قرار گرفته‌اند.به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، بخش صنعتی ۳۴ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است و پس از آن بخش خانگی ۳۳.۷ درصد در رده دوم بیشترین و بزرگ‌ترین مصرف مشترکان بخش کشاورزی نیز ۱۵.۴ درصد، عمومی ۸.۳ درصد، سایر مصارف ۷.۴ درصد و روشنایی معابر ۱.۲ درصد از مجموع برق مصرفی کشور را به خود اختصاص داده‌اند.مصرف برق کشور ‌جز بخش صنعتی که با رشد ۷.۶ درصدی و سایر مصارف که با رشد ۳.۲ درصدی نسبت به سال گذشته همراه بود، در بقیه بخش‌ها کاهش‌ یافته است. همچنین، مصرف بخش خانگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش را نشان می‌دهد.مقدار مصرف برق در هر کدام از صنایع متفاوت است. براساس بررسی‌هایی که در معاونت کسب‌وکار اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران صورت گرفته است، در کنسانتره‌سازی ۳۳۷ مگاوات در هر ساعت برق مصرف می‌شود.

مصرف برق محصولات فولادی

در گندله‌سازی ۴۴۵ مگاوات، در احیای مستقیم آهن‌اسفنجی ۴۶۸ مگاوات و در ذوب و فولادسازی مصرف برق به ۳۷۱۷ مگاوات در ساعت می‌رسد. در بخش مقاطع طویل مانند میلگرد، نبشی و ناودانی نیز مصرف در حدود ۱۷۸ مگاوات برآورد شده است. براساس آماری که مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق به خبرگزاری بازار اعلام کرده، خاموش کردن یک لامپ اضافه به‌طورمتوسط حدود ۲۰ وات ساعت صرفه‌جویی به همراه خواهد داشت. حالا شما خود تصور کنید، چنانچه هر کدام از ۳۱ میلیون مشترک خانگی یکی از لامپ‌های اضافی خود را خاموش کنند، با صرفه‌جویی ۶۲۰ میلیون واتی یا همان ۶۲۰ مگاوات در هر ساعت مواجه می‌شویم. این میزان برق صرفه‌جویی‌شده معادل مصرف برق 2 ساعت یک واحد کنسانتره‌سازی یا ۱.۵ ساعت گندله‌سازی است. هرچند وزارت نیرو مدعی است که با سهمیه بندی برق صنایع، برق موردنیاز صنایع را تامین کرده و میزان مصرف برق در بخش صنعت نسبت به گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است، اما فعالان صنعتی از وضعیت پیش‌آمده چندان راضی نیستند. بسیاری از آنها مجبور شده‌اند که شیفت‌های شب برای کارگران‌شان در نظر بگیرند که به‌نوعی تحمیل هزینه اضافه به آنها است.از طرفی گزارش‌های منتشرشده هم نشان می‌دهد که حال تولید خیلی هم خوب نیست. دلایل متعددی برای حال ناخوش صنایع اعلام شده که یکی از مهم‌ترین آنها قطعی‌های برق است.

تاثیر قطعی برق صنایع در کاهش تولید

برای بررسی سهمیه بندی برق صنایع نیاز است تاثیر قطعی برق صنایع در کاهش تولید بررسی شود. گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد، در تیر ۱۴۰۱، شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۸.۵ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۵.۲ درصدی مواجه شده است. برآوردها نیز حاکی از این است که شاخص تولید شرکت‌های صنعتی بورسی ۵ درصد و شاخص تولید شرکت‌های معدنی بورسی ۳۴.۱ درصد نسبت به خرداد کاهش داشته است.در تیر ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل، از بین ۱۵ رشته فعالیت صنعتی بورسی تنها 4 رشته‌ فعالیت افزایش در شاخص تولید داشته‌ و ۱۱ رشته فعالیت کاهش در شاخص تولید را ثبت کرده‌؛ رشته فعالیت‌های «خودرو و قطعات»، «سایر کانی غیرفلزی»، «فلزات پایه» و «سیمان» بیشترین سهم را در کاهش شاخص تولید داشته‌اند. یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش تولید در تیر نسبت به ماه قبل، قطعی برق صنایع عنوان شده است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد، شاخص فروش شرکت‌های صنعتی بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل با افزایش ۲.۸ درصدی و نسبت به ماه قبل با کاهش ۱۱.۷ درصدی مواجه شده است. در این ماه نسبت به ماه قبل، تنها 2 رشته فعالیت «کک و پالایش» و «غذایی و آشامیدنی جز قند و شکر» افزایش در شاخص فروش داشته‌ و سایر رشته فعالیت‌ها با کاهش فروش مواجه شده‌اند؛ بیشترین سهم در کاهش شاخص فروش متعلق به رشته فعالیت‌های «تجهیزات برقی» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» و «فلزات پایه» بوده است.

 

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها