اسپاد فولاد آسیا

بازار فولاد چگونه رونق پیدا خواهد کرد؟

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

کریم رحیمی مدیرعامل شرکت فولاد ناب تبریز عنوان کرد: یکی از مهمترین عوامل موثر بر رکود بازار آهن و فولاد رکود حاکم بر بخش مسکن است. عدم‌اجرای پروژه‌های عمرانی دولتی و بی‌رونقی در بخش ساخت‌وساز در بخش خصوصی در کل بازار نوردکاران را در سال گذشته، نسبت به سال‌های قبل‌تر خود با کسادی بیشتری روبه‌رو کرد.

مدیر عامل شرکت فولاد ناب تبریز افزود: برای خروج از رکود بازار، دولت باید برنامه‌های عمرانی خود را راه‌اندازی کند و از این طریق سبب افزایش ساخت و ساز در کشور شود تا شاهد رونق و افزایش تقاضا در بازار باشیم.

وی البته به این نکته هم اشاره کرد که گویا دولت برنامه‌هایی را در راستای ساخت و ساز بیشتر در نظر گرفته است؛ اگر دولت به این برنامه پایبند باشد و بتواند برنامه‌های خود را به پیش ببرد، می‌تواند بازار را به تحرک وادارد که از این طریق بازار فولاد نیز رونق بیشتری به خود خواهد دید.

این فعال حوزه صنعت فولاد در ادامه به چالش‌های دیگری نیز اشاره کرد و گفت: تولیدکنندگان در طول سال گذشته با انتظارات تورمی، تغییر قوانین در مورد مسائل داخلی و صادراتی و نبود برنامه‌ریزی مشخص و محدودیت‌های انرژی از جمله برق و گاز در رنج بوده‌اند که امسال مشکل کمبود آب نیز قرار هست اضافه شود.

به گفته رحیمی دخالت دولت در بازار و تعیین ۱۱ درصدی مارجین از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت از دلایل دیگری بود که منجر به رکود تولید و توسعه صنعت فولاد شد.

مدیر عامل شرکت فولاد ناب تبریز این موضوع را هم مطرح کرده است که نوردکاران مواد اولیه را با نرخ دلار آزاد از بورس کالا خریداری می کنند اما رفع تعهدات ارزی صادرات را باید با نرخ ارز نیمایی انجام بدهند.

رحیمی به دیگر مشکلات نوردکاران اشاره کرد و گفت: نبود تقاضای موثر در بازار، عدم شفافیت در نرخ گذاری کالاها، ناترازی و افزایش بی‌رویه قیمت‌ حامل‌های انرژی، وجود مشکلات متعدد در سر راه صادرات، خام فروشی بخش‌های خصولتی از مهمترین مشکلات انتهای زنجیره فولاد است.

وی بر همین اساس از اقتصاد دستوری گلایه کرد و عنوان کرد: اقتصاد دستوری به دلیل آنکه تخصیص بهینه منابع را در نظام اقتصادی به هم می‌زند و موجب زیان در بخش‌های مختلف می شود بخش تولید را با چالش‌های جدی مواجه می‌کند لذا دولت باید تمام بازارها را به سمت واقعی شدن سوق داده و اجازه بدهد که عرضه و تقاضای واقعی در این بازارها شکل بگیرد.

مدیر عامل شرکت فولاد ناب تبریز خاطرنشان کرد: با صدور دستورالعمل‌های یک شبه و غیر کارشناسی نمی‌توان بازار را کنترل کرد و قیمت‌ها را پایین آورد، بازار و اقتصاد دستورپذیر نیست.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها