شماره‌های تماس:

محدودیت داخلی بر توسعه صادرات فولاد

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

خدایار کریم‌نژاد مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران به مناسبت برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو درباره اهمیت صادرات غیرنفتی عنوان کرد: در اقتصاد ما، صادرات و به طور مشخص صادرات غیرنفتی – اگر نگوییم اصلی‌ترین – جزو مهمترین عوامل رشد اقتصادی است و تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد رشد اقتصادی پایدار از استراتژی مبتنی بر صادرات غیرنفتی و محصولات صنعتی با ارزش افزوده بالا حاصل شده است.

با توجه به اینکه در کشورهای نفتی بازارها و تقاضای داخلی محدود است و امکان رشد و توسعه صنایع را فراهم نمی‌کنند در نتیجه دستیابی به یک رشد اقتصادی پایدار نیازمند تقویت صادرات غیرنفتی است.

کیوان جعفری طهرانی، فعال صنعت فولاد اظهار کرد: با توجه به کاهش مصرف فولاد در داخل کشور که ناشی از کاهش فعالیت های عمرانی و ساختمانی بوده طبیعتا کشور با مازاد کل زنجیره فولاد مواجه است؛ بر همین اساس باید یک فکر اساسی برای بازارسازی و توسعه صادرات در کل زنجیره در بالادستی، میانی و پایین دستی انجام شود.

طهرانی درباره این موضوع پیشنهاد ایجاد یک کنسرسیوم را داد و گفت: برای توسعه صادرات کل زنجیره فولاد، تمامی تشکل های مربوطه و همچنین بازرگانانی که در بازار حضور دارند باید در چارچوب یک کنسروسیومی دور هم جمع شوند… اگر کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان وجود نداشت به طور قطع تولید بالای ۴۰ میلیون تن فولاد امکان پذیر بود.

طهرانی تصریح کرد: قوانین صادراتی علاوه بر اینکه باید ثبات داشته باشد، باید در جهت حمایت از صادرات باشند… در طول سالیان گذشته حتی در دوران کرونا صادرات افزایش پیدا کرد و توانستیم سهم قابل قبولی را از بازار جهانی فولاد داشته باشیم. اما مسئله ای که وجود دارد این است که محدودیت های داخلی بیشتر از تحریم های خارجی بر صادرات فولاد تاثیرگذار بوده است.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها