اسپاد فولاد آسیا

سامانه بهین یاب، محدودکردن تقاضا، مقاومت فولادسازان

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

قیمت میانگین موزون هر کیلو آهن اسفنجی در معاملات اخیر علی رغم روند صعودی ۳ هفته اخیر قیمت محصولات زنجیره فولاد، با ۵ درصد (حدود ۶۰۰ تومان) کاهش نسبت به هفته گذشته به ۱۲۳۴۶ تومان رسید.
دیروز حجم قابل توجهی از تقاضای آهن اسفنجی از ورود به تابلو رقابت بازماند و دلیل اصلی کاهش قیمت این محصول علی رغم افزایش قیمت شمش و میلگرد در بازار هم همین بود. مطابق شنیده ها، صرفاً شرکت هایی مجاز به خرید آهن اسفنجی بودند که هفته قبل در بورس کالا عرضه شمش داشته اند و بر همین اساس تعداد زیادی از کارخانجات به ویژه در رسته ذوب القایی حتی شرکت هایی که کف عرضه سه ماهه خود را هم رعایت کرده بودند، نتوانستند تقاضای خود را به ثبت برسانند!
همچنین طبق اطلاعیه شرکت بورس کالای ایران، با استناد به اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرایط خرید محصول آهن اسفنجی از اول خرداد ۱۴۰۲ منوط به درج در سامانه بهین یاب شد. بدین ترتیب فقط تولیدکنندگانی می‌توانند از بورس کالا خرید کنند که در سامانه بهین یاب به آنها سهمیه مواد اولیه اختصاص داده شده و به بورس کالا معرفی شده باشند.
به نظر می رسد در شرایطی که بیم کاهش تولید فولاد به دلیل محدودیت برقی واحدهای فولادی از اوایل خردادماه می رود، محدود کردن تقاضا با اینگونه دستورالعمل ها که با هدف کنترل قیمت صورت می‌گیرد، اثر کوتاه مدت داشته و چه بسا در بازار غیررسمی قیمت ها را به افزایش بیشتر هم سوق دهد!

مقاومت فولادسازان ایران در مقابل کاهش بیشتر قیمت ها

همزمان با راه‌اندازی سامانه بهین یاب، با وجود تقاضای مناسب برای خرید محصولات فولاد صادراتی ایران، اما صادرکنندگان ایرانی ترجیح به رد پیشنهادهای خرید داده تا از کاهش بیشتر قیمت ها جلوگیری کنند.
در هفته گذشته ذوب آهن اصفهان مزایده فروش محموله ۳۰ هزار تنی بیلت را به نرخ ۴۹۲ دلار فوب نهایی کرد که در مقایسه با قیمت های فروش سایر شرکت ها، محدوده قابل قبولی به حساب می آید. همچنین معدنی و صنعتی چادرملو محموله صادراتی خود را به نرخ ۴۷۵ دلار فوب نهایی کرد.
اما فولاد خوزستان مزایده ۲۰ و ۵۰ هزار تنی بیلت و اسلب را باز کرده که هنوز این معامله بسته نشده است که کارشناسان فروش این شرکت اعتقاد دارند به دلیل تفاوت ۳۵ درصدی بین نرخ‌های بازار آزاد و نرخ‌های دولتی، باید ارزش قرارداد را با این نرخ مبادله کرد.
در حال حاضر پیشنهادات خرید در ترکیه با قیمت ۵۳۰ دلار در هر تن سی اف آر و امارات ۴۹۰ دلار در تن است.
منابع: چیلان، معدن‌بیدار

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها