شماره‌های تماس:

پیش بینی روند قیمت در بازار فولاد ایران

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

در هفته منتهی به ۲۲ اردیبهشت همان‌طور که پیش‌بینی کرده بودیم، شاهد کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار فولاد ایران بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۲۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۷.۱ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۲۶۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۵۰۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۸۰۳۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۵.۲ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۸۷۷ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۴۹۳۶ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، کاهش ۱۸۰۸ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۷.۳ درصدی داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۰۳۵۲ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۲۱۸۴ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۹۲۱ تومان به ازای هر کیلو یا ۸.۶ درصد کاهش یافت.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۵ اردیبهشت ۱۰.۸ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۲.۴ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۳۵ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۶۶ درصد حجم عرضه شده شمش، معامله شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد کاهش ۱۰۵۰ تومانی نرخ دلار (معادل ۲ درصدی) در معاملات بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۵۳۳۰۰ تومان به ۵۲۲۵۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر و ۳۸۴۶۰ تومان است.

برای بازار داخلی فولاد پیش‌بینی می‌شود که در هفته پیش رو در صورت ثبات نرخ ارز و تداوم سیاست‌های مدیریت تقاضا توسط بازارساز شاهد تداوم اصلاح قیمت‌ها با شیب کمتر باشیم. بازارساز با سیاست‌های مدیریت تقاضا، بخشی از تقاضا را از بازار فولاد و مواد اولیه خارج کرده و خرید آهن اسفنجی و شمش فولادی را به عرضه محصولات در بورس کالا منوط کرده است. از ابتدای خرداد، شرایط خرید از بورس کالا دشوارتر نیز می‌شود و سهمیه شرکت‌ها به صورت سیستمی از طریق سامانه بهین‌یاب تخصیص داده خواهد شد. مبنای حجم خرید مواد اولیه، حجم عرضه محصولات در بورس کالا است. این شرایط باعث کاهش رقابت‌ها در تابلوی بورس کالا خواهد شد. از طرف دیگر، قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد نیز همچنان نزولی است و در هفته گذشته کف قیمت شمش صادراتی ایران به ۴۶۰ دلار به ازای هر تن رسید. کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی باعث افزایش عرضه در بازار داخلی خواهد شد. البته باید دید که شیوه تعیین قیمت‌های پایه زنجیره فولاد توسط بازارساز ثبات خواهد داشت یا خیر. قیمت پایه اعلامی برای عرضه آهن اسفنجی در روز ۲۳ اردیبهشت (یعنی قیمت ۱۲۳۳۶ تومان به ازای هر کیلو) با رویه اعلام قیمت پایه شمش و محصولات فولادی در هفته گذشته همخوانی ندارد. در صورتی که برای خرید آهن اسفنجی رقابت صورت گیرد، یک مولفه افزایشی جدید در بازار فولاد پدیدار خواهد شد. بنابراین، در حال حاضر مهم‌ترین مولفه در بازار فولاد، سیاست‌های بازارساز است و این سیاست‌ها در کنار نرخ ارز، روند قیمت‌ها در کوتاه مدت را تعیین خواهد کرد.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها