شماره‌های تماس:

عرضه آهن اسفنجی افزایش می‌یابد؟

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

در این هفته متقاضیان آهن اسفنجی با واهمه از کاهش بیشتر تولید در هفته‌‌‌های بعد به علت محدودیت در تامین انرژی، به رقابت‌‌‌های ۱۵ تا ۲۰ درصدی روی آوردند. این در حالی است که کمبود تقاضای مصرفی در بخش محصول نهایی، سرعت‌‌‌گیر صعود نرخ در رینگ شمش شده است و به این ترتیب به‌ رغم رشد تقاضا برای شمش، افزایش بهای این محصول به‌ آهستگی و با سنجش کشش بازار محصولات نهایی رقم می‌‌‌خورد.

عرضه آهن اسفنجی در سه هفته اخیر روند نزولی داشته است و از ۱۰۲ هزار تن به ۷۰ هزار تن رسید که کمترین حجم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا بوده است و دلیل آن نیز قطعی گاز واحدهای احیا است.

شرکت فولاد کاوه جنوب کیش روز دوم دی ماه تعطیلی یکی از خطوط تولید آهن اسفنجی خود را اعلام کرد.
این شرکت اعلام کرد: با توجه به اعمال محدودیت مصرف گاز از سوی شرکت ملی گاز مبنی بر تامین انرژی در فصل سرد سال و در راستای تامین پایدار گاز مصرف‌کنندگان بخش خانگی و عمومی، هم زمان با اعمال محدودیت گاز شرکت فولاد کاوه جنوب کیش یکی از خطوط تولید آهن اسفنجی خود رااز مورخ ۲ دی ماه به مدت ۲۰ روز جهت تعمیرات دوره‌ای متوقف کرد.

در این میان نادر سلیمانی، عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگویی با اشاره به اینکه صادرات شمش به نفع ایران و اقتصادی است، گفت: از طرفی، در حال حاضر در کشور کمبود آهن اسفنجی داریم که برای این مسئله باید تولیدکنندگان آهن اسفنجی را مدنظر قرار داد؛ چرا که در بورس کالا عرضه‌های بسیار کمی دارند. در این راستا، فولادسازان نسبت به این موضوع معترض هستند و به همین دلیل در حال مذاکره با تولیدکنندگان آهن اسفنجی هستیم تا آنها را مکلف کنیم عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا را افزایش دهند.

وی افزود: یکی از مسائلی که انجمن تولیدکنندگان فولاد پیگیری می‌کند، حل مشکلات کارخانجات القایی است که از طریق آهن اسفنجی، شمش تولید می‌کنند. چرا که در حال حاضر عرضه آهن اسفنجی در بورس کالا برای فولادسازان گران در می‌آید و از طرفی، این محصول به میزان کافی در بورس عرضه نمی‌شود… این مشکلات و کمبودها در صنعت فولاد باعث شده به ظرفیت‌های تولیدی که کارخانجات مدنظر دارند، دست پیدا نکنند.

وی بیان کرد: بنابراین طبق مذاکرات انجمن با تولیدکنندگان آهن اسفنجی و وزارت صمت، در حال برنامه ریزی هستیم تا عرضه این محصول افزایش یابد که حداقل مشکل مواد اولیه نداشته باشیم. در واقع وزارتخانه به عنوان نظام حاکمیتی باید دستورالعملی صادر کند که تولیدکنندگان موظف به عرضه آهناسفنجی در بورس کالا شوند.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

1 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها