اسپاد فولاد آسیا

صدور مجوز‌های ساخت واحد‌های فولادی جدید

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

در رابطه با ساخت واحد‌های فولادی جدیدُ مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: طبق قانون صادر نکردن مجوز جرم است.

سیف الله امیری دربرنامه‌ای با موضوع «صدور مجوز‌های ساخت واحد‌های فولادی جدید؛ آری یا نه» درباره صدور مجوز‌های مازاد بر ظرفیت داخلی فولاد گفت: قطعا مجوز‌های مازاد صادر شده است. مجوز‌های فعال ما در مقاطع فولادی ۶۱ میلیون تن، فولاد میانی ۴۵ میلین تن، آهن اسفنجی ۳۵ میلیون تن و کندله ۶۷ و کنسانتره هم ۷۱ میلیون تن است.

وی ادامه داد: برای افق ۱۴۰۴ هم مجوز‌های ما در مقاطع فولادی ۸۵ میلیون تن، فولاد میانی ۹۰ میلیون تن کندله و کنسانتره و اهن اسفنجی نیز هر کدام ۹۰ میلیون تن است.

مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به شرایطی که داریم، قطعا خیلی از این مجوز‌ها مازاد است.

امیری درباره اینکه مگر متولی صدور مجوز‌ها وزارت صمت نیست افزود: طبق قانون صادر نکردن مجوز جرم است و اگر سازمان صمت استان‌ها کسی به ما مراجعه و درخواست مجوز کند، اما مجوزی صادر نشود، تخلف است. ما براساس دستورالعمل تا حدودی توانستیم این صدور مجوز‌ها را مهار کنیم و بحث خوراک و زیرساخت‌ها را در اعطای مجوز‌ها مطرح کردیم، اما در استان‌های مختلف براساس فشار‌های نمایند‌های مجلس بویژه در سال‌های گذشته مجوز‌ها صادر شده است. اما اکنون سامانه‌ای راه اندازی شده تا به واحد‌های که مجوز صادر شده، اما پیشرفت فیزیکی ندارند، از مدار خارج شوند.

در این رابطه، مصطفی علینقیان، فعال فولادی نیز در گفتگویی در خصوص صدور مجوز بیش از حد برای احداث کارخانجات فولادی مطرح کرد: حدود ۱۴۰ میلیون تن مجوز احداث کارخانه فولادسازی در شرایط فعلی منطقی نیست؛ چرا که در حال حاضر، زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه آب، برق و گاز در وضعیت نابسامانی قرار دارند.به گفته وی، مشکلات موجود در حمل و نقل، چالش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و مواد اولیه نیز از موانع مهم در صنعت فولاد ایران به شمار می‌رود.

در این رابطه مصطفی علینقیان در گفتگو یی در خصوص صدور مجوز بیش از حد برای احداث کارخانجات فولادی مطرح کرد: حدود ۱۴۰ میلیون تن مجوز احداث کارخانه فولادسازی در شرایط فعلی منطقی نیست؛ چرا که در حال حاضر، زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه آب، برق و گاز در وضعیت نابسامانی قرار دارند.به گفته وی، مشکلات موجود در حمل و نقل، چالش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی و مواد اولیه نیز از موانع مهم در صنعت فولاد ایران به شمار می‌رود.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها