شماره‌های تماس:

سیگنال وخامت بازار فولاد

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

تالارهای بورس کالای ایران در روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه میزبان عرضه ۸۱۲ هزار و ۲۷۹ تن انواع کالا و محصول بودند که بیشترین عرضه مربوط به شمش فولادی با حجم ۲۶۱ هزار تن بود.

بر اساس اطلاعات اولیه معاملات (بدون احتساب معاملات مچینگ) میانگین اولیه معاملات شمش فولادی با ۱.۷درصد کاهش نسبت به میانگین هفته گذشته، ۲۳۱٫۷۶۰ تومان (با ارزش افزوده) ثبت شد.

در این میان از ۲۶۱٫۸۱۹ تن شمش فولادی عرضه شده، تنها ۴۲درصد معامله شد. اما نکته قابل توجه در معاملات امروز این بود که حتی عرضه‌های اعتباری هم بدون رقابت معامله شدند و درنهایت قیمت پایانی معاملات از سقف قیمت پایه فراتر نرفت.

در این رابطه گزارشگر فولاد نوشت:
“یکی از روزهای نادر معاملات شمش را امروز در بورس کالا شاهد بودیم که عرضه‌های اعتباری بدون رقابت معامله شدند. این سیگنال وخامت اوضاع بازار و فشار روانی منفی حاکم بر آن را در این روزها نشان می‌دهد.”

او در ادامه، دلایل وخامت بازار فولاد را چنین شرح داد:
🔸ریزش اخیر دلار در بازار آزاد و جو روانی منفی حاکم بر تقاضای داخلی
🔸پیش‌خور شدن تقاضا در پروسه بالارفتن‌های متوالی نرخ دلار در چند ماه گذشته و بازارهای هیجانی و پر شدن انبارها و ناترازی ورودی/خروجی انبارها با تقاضای واقعی مصرف
🔸ناترازی نرخ دلار آزاد و دلار مبادله و فشار روی بازگشت ارز حاصل از صادرات به نرخ ارز مبادله که منجر به کاهش قابل توجه فعالیت‌های صادراتی در فولادسازان بزرگ و برای کوچک‌ترها تلاش برای دور زدن محدودیت های ارز بازگشت از صادرات با کارت‌های بازرگانی یک‌بارمصرف خواهد شد.
🔸ریزش میان مدت نرخ صادراتی فولاد در بازارهای صادراتی طی چند ماه گذشته
🔸سیاست‌های انقباضی بازارساز در بازار داخلی و قفل معاملات در وضعیت رکود نسبتا شدید اقتصادی
🔸افزایش نرخ سود بانکی تا سقف ۳۰ درصد و فریز پول در بانکها و تاثیرات منفی مضاعف روی بازار مسکن و ساخت و ساز

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها