شماره‌های تماس:

لزوم سرمایه‌گذاری دولتی در زیرساخت صنعت فولاد

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

احمد مرادی عضو کمیسیون انرژی مجلس درخصوص لزوم سرمایه‌گذاری دولتی در حوزه توسعه زیرساخت‌ها در صنعت فولاد با اهداف افزایش تولید و گسترش بازار‌های صادراتی، گفت: صنعت فولاد کشور ما در سال‌های اخیر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته و به ظرفیت بیش از ۳۰ میلیون تن تولید رسیده و این ظرفیت و امکان وجود دارد که توان تولیدی این صنعت به بیش از ۴۰ میلیون تن برسد.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه‌گذاری دولتی به منظور حمایت از این صنعت، تصریح کرد: نکته قابل تأمل، اما این است که نمی‌توان و نباید این صنعت را در مسیر رشد و توسعه تنها گذاشت، یعنی اینطور نباشد که برخی با شعار اینکه دولت باید از حوزه اقتصاد خارج شود نسبت به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌های مهم توسعه‌ای کوتاهی کنند.

مرادی خاطرنشان کرد: اتفاقا نیاز است که در بعضی از حوزه‌ها به منظور توسعه، پیشرفت و ارتقاء، دولت نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کند تا به رشد مطلوب و مورد نیاز برسیم. دولت باید در بعضی حوزه‌ها به ویژه در تکمیل زنجیره فولاد و در تکمیل زنجیره پتروشیمی‌ها ورود کرده و با سرمایه‌گذاری از طریق سازمان‌های توسعه‌ای گره کار را باز کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به مشکلات صنایع فولادی درخصوص تامین انرژی ابراز داشت: نکته قابل توجه دیگر در کنار سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت، موضوع تامین انرژی و سوخت است؛ سال گذشته براساس اعلام نظر کارشناسان و فعالان حوزه فولاد حدود ۳ میلیارد دلار خسارت مربوط به عدم‌النفع در صنعت فولاد رقم خورده است. با توجه به اینکه این عدد تنها از صنعت فولاد بیان شده اگر سایر صنایع و کارگاه‌ها و مشاغل را محاسبه کنیم قطعا به عدد بزرگتری خواهیم رسید.

این درحالی است که با توجه به افزایش تقاضای فولاد در خاورمیانه، کشورهای منطقه با سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد درحال گرفتن گوی رقابت از ایران هستند. برای مثال عربستان سعودی قصد دارد حدود 12 میلیارد دلار در پروژه های فولادی سرمایه گذاری کند تا تولید فلزات را در پاسخ به افزایش قابل توجه تقاضای داخلی افزایش دهد. به گفته خالد المدیفر، معاون وزیر صنعت و منابع معدنی، تقاضای فولاد که سنگ بنای فعالیت های ساختمانی است، به دلیل پروژه های عظیمی که به عنوان بخشی از استراتژی تنوع اقتصادی چشم انداز 2030 پادشاهی خلیج فارس در دست اجرا است، در حال حاضر بالا است. المدیفر به نقل از روزنامه سعودی المدینه اعلام کرد که پروژه‌های بزرگی که در بزرگترین صادرکننده نفت جهان در چند سال گذشته راه اندازی شده‌اند، بیش از 1.33 تریلیون دلار ارزش دارند.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها