اسپاد فولاد آسیا

زمزم ۳ افتتاح شد: بزرگترین کارخانه آهن اسنفجی

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

هجدهم اسفندماه ۱۴۰۲ رییس جمهور در سفر دوره‌ای به خوزستان فرمان افتتاح بزرگترین کارخانه‌ی آهن اسنفجی (زمزم ۳ فولاد خوزستان) را صادر کرد.

پروژه کارخانه زمزم ۳ فولاد خوزستان با ظرفیت سالانه حدود دو میلیون تُن پس از شروع پروژه در آبان ماه سال ۱۳۹۸، احداث شد.
گفتنی است راه‌اندازی زمزم سه با سرمایه‌گذاری ۱۵۹ میلیون یورویی به بهره‌برداری رسیده است.

احداث پروژه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم سه) با ظرفیت تولید سالانه ۱.۷۶ میلیون تن آهن اسفنجی، با درجه فلزی ۹۳ درصد و کربن ۲.۲ درصد بر اساس کیفیت مواد ورودی تعیین شده در طرح و با هدف تامین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز، برای ایجاد پایداری تولید فعلی و توسعه‌های آتی شرکت فولاد خوزستان تعریف و در حال اجرا است.

با بهره برداری از این پروژه به میزان ۳۵۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی سالانه صورت می گیرد و آهن اسفنجی مورد نیاز این مجموعه تامین و منجر به تولید پایدار می شود.

این مگاپروژه تقریبا در بین طرح های موجود در کشور از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است. پروژه زمزم سه دارای سیستم تزریق اکسیژن که قابلیت افزایش تولید آهن اسفنجی تا ۱.۹ میلیون تن در سال را دارد و از تکنولوژی جدید برخوردار است.

با بهره برداری از این سیستم، فولاد خوزستان می تواند یکه تاز حلقه آهن اسفنجی باشد و در ادامه با تولید پایدار سهم خود را در بازار داخلی و خارجی افزایش دهد. در واقع بهره برداری از این پروژه بر قدرت این مجموعه چه در حوزه تولید و چه فروش می افزاید و می تواند وضعیت نماد «فخوز» در بازار بورس را هم تحت تاثیر قرار دهد.

از سویی استفاده از آهن اسفنجی با کیفیت بالا ، باعث می شود تا کیفیت محصول نهایی نیز با افزایش همراه شود.
این شرکت طبق برنامه ای که ارایه کرده قرار است در سال ۱۴۱۰ به ظرفیت ۱۳.۶ میلیون تنی یا به عبارتی به سهم ۲۵درصدی بازار دست یابد. در این میان قرار است دستیابی به ظرفیت تولید ۶میلیون تنی تا ۱۴۰۴تحقق یابد و در گام های بعدی تا سال ۱۴۱۰ ظرفیت ۱۳.۶ میلیون تن عملی شود.

پیمانکار این پروژه شرکت مهندسی فن‌آور معادن و فلزات (MMTE) است که با مشاوره‌ی شرکت مهندسین مشاورپیشگامان فولاد جنوب برای کارفرما (مجتمع فولاد خوزستان) به بهره‌برداری رسیده است.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها