اسپاد فولاد آسیا

جانمایی اشتباه کارخانه‌های فولاد

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

رییس انجمن سنگ آهن گفت:هشت طرح فولادی کلنگ‌زده شده به آب، انرژی و جاده دسترسی نداشتند.

فشار نمایندگان برای احداث فولاد در حوزه انتخابی خود باعث این جانمایی شده است. نمایندگانی که نفوذ داشتند با تعاملات با دولت و مجلس، مجوز احداث یک کارخانه در حوزه انتخابی خود را گرفته است. مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن گفت: یکی از مشکلات عمده در جانمایی غلط در تمامی صنایع کشور حتی در امور بسیار تخصصی، به فشار نمایندگان ادوار مجلس مربوط می شود.
سیاست های جانمایی برای کارخانجات فولاد در گذشته بر اساس نزدیکی به معادن سنگ آهن شکل می گرفت که نتیجه آن احداث کارخانجات در مناطق کویری و خشک بود. در دهه های گذشته که درگیر بحران های آبی شده ایم انتظار این بود که این سیاست تغییر کند اما همچنان شاهد هستیم که کارخانجات جدید هم در مناطقی با تنش آبی بالا مجوز می گیرند. چرا با وجود آنکه فولاد صنعتی آب بر است به این موضوع مهم توجه نمی شود؟

سیاست غلطی بود که از زمان تاسیس ذوب آهن اصفهان در دهه ۴۰ خورشیدی شکل گرفت. در آن زمان ملاک جانمایی واقع شدن کارخانه در مرکز کشور بود تا بتواند کل کشور را پوشش دهد. اینکه کارخانجات را در محل هایی احداث می کنیم که مخازن سنگ آهن قرار دارد؛ سیاست درستی نیست. برای تصمیم گیری محل کارخانه باید به فاکتورهای دیگر نیز توجه داشت. اما می بینیم در سال های اخیر نیز به فاکتورهای مهم توجه نشده است و حتی هشت طرح فولادی معروف نیز همین مشکل را دارد.

زمانی که کلنگ این هشت طرح را می زدند کارشناسان هشدار دادند و تاکید کردند که نباید محل احداث آنها مناطق کویری باشد ولی متاسفانه توجهی به گفته های کارشناسی نشد.

در دوره دولت احمدی نژاد هشت طرح فولادی را کلنگ زدند که سیاست افزایش تولید تا ۵۵ میلیون تن را اجرایی کنند. هر هشت طرح دولتی و نیمه دولتی بودند و تمامی آنها با جانمایی های اشتباه تاسیس شدند. این هشت کارخانه نه تنها به آب های آزاد دسترسی ندارند بلکه به انرژی، جاده و منابع آبی نیز دسترسی ندارند.

با توجه به اینکه صادرات و واردات از بنادر جنوب کشور انجام می شود کارخانجات جدید باید در این مناطق احداث شوند. بر اساس تغییرات تولید، تصمیم گرفته شد کارخانجاتی که در گذشته در مناطق مرکزی احداث شده برای تامین نیاز داخل حفظ شوند اما کارخانجات جدید که قرار است محصولات صادراتی تولید کند و ممکن است مواد اولیه را نیز وارد کند؛ در مناطق بندری و جنوبی کشور احداث شوند.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها