اسپاد فولاد آسیا

تامین برق صنایع در تابستان توسط بخش خصوصی

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

بخش معدن و صنایع معدنی کشور همپای سایر صنایع برای تداوم حیات خود نیازمند تامین پایدار انرژی هستند و در بحران‌های انرژی، صنعت فولاد کشور بیشتر تحت تاثیر قرار دارد.
حدود یک دهه است که چالش قطعی برق به عنوان یک معضل جدی در صنعت مطرح شده است؛ به‌ویژه فولادسازان که همواره آمارهای مختلفی را ارائه می‌دهند که این قطعی‌ها چه ضرر و زیان‌هایی را در پی داشته و خواستار رفع این معضل شده‌اند.
یک تدبیر مهم فولاد سازان که در سال‌های اخیر کلید خورده، حضور در برنامه ساخت نیروگاه با سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تعمیرات است که به منظور افزایش ظرفیت صورت گرفته تا برق مورد نیاز خود را تامین کنند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد که ناترازی تولید و مصرف برق مربوط به دهه‌های گذشته نیست؛ بلکه صنایع از قطع برق روزانه و سهمیه‌ای در فصل تابستان تحت تاثیر قرار داشتند.
تامین برق صنایع چالش‌برانگیز است. آمارها، گویای آن است که تولید هرتن فولاد به میزان ۳۰۶ کیلو وات ساعت، موجب اتلاف انرژی برق می شود و گزارش‌های رسانه‌ای پیش از این هم، حاکی است که ذوب و تولید هرتن فولاد خام تا پیش از مرحله فرآوری در ایران به ۸۰۰ کیلو وات ساعت انرژی، معادل انرژی برق نیاز دارد.
آمار منتشر شده، نشان می‌دهد که کشورهای صنعتی برای تولید هرتن فولاد ۴۹۴ کیلو وات ساعت برق نیاز دارند .
میزان برق مصرفی یک واحد تولید فولاد در کشور به طور میانگین برای یک تن فولاد ۶۲ درصد بیشتر از میزان مصرف انرژی در سایر کشورهای جهان است.

تامین برق صنایع

بخش خصوصی گام ارزنده‌ای برداشته تا موجب سرعت بخشیدن به روند حرکت رو به جلو بخش معدن و صنایع معدنی باشد. مدیرعامل شرکت تولید و توسعه پویا انرژی (زیر مجموعه ومعادن) گفت: خریداران برق از نیروگاه شهید باکری سمنان، از تضمین عدم قطع برق صنایع در تابستان برخوردار هستند.
سید محمدزمان جلویان افزود: نیروگاه گازی شهید باکری سمنان شامل دو واحد نیروگاهی با ظرفیت تولید در مجموع ۳۶۶ مگاوات برق است، یک واحد ظرف پنج ماه و دیگری پس از ۱۱ ماه در مدار قرار گرفت.
وی یادآور شد: هریک از صنایعی که برق تولیدی این نیروگاه را خریداری کند، مشمول خاموشی تابستانی نمی‌شود و این تضمین عدم قطع در هیچ یک از نیروگاه‌ها وجود ندارد؛ چرا که این اولین نیروگاه از طرح ۱۰ هزار مگاوات تفاهم‌نامه بین وزارتخانه‌های صمت و نیرو است و نیروگاه‌های ذیل این تفاهم نامه، دارای تضمین عدم قطع و معافیت از پرداخت حق ترانزیت برق هستند.

منبع: چیلان

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها