اسپاد فولاد آسیا

برترین صنایع مصرف کننده فولاد

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

ظهور صنعت فولاد برای رشد بسیاری از کشورهای سراسر جهان ضروری است. بدون صنعت فولاد، بسیاری از صنایع مصرف کننده فولاد هرگز نمی توانستند رشد کنند و به آنچه امروز هستند تبدیل شوند. فولاد سهم عمده ای در تولیدات صنعتی ایران داشته و نقشی حیاتی در رشد اقتصادی کشورمان ایفا می کند. این آلیاژ به طور منظم در صنایعی مانند مهندسی و ساخت وسایل نقلیه استفاده می شود. در واقع آنقدر رایج است که امروزه بیش از 20 میلیارد تن فولاد در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. این عدد معادل بیش از 2 تن فولاد برای هر انسان روی زمین است.

فولاد علاوه بر اینکه پرمصرف ترین ماده روی کره زمین است، بازیافتی ترین ماده نیز می باشد. این محصول در آلیاژها و اشکال مختلف آن می تواند خواص مختلفی را به شما ارائه دهد، از فولادهای با دمای بالا و ضد زنگ گرفته تا محصولات کربنی تخت.

فولاد را می توان آلیاژ کربن، آهن و سایر فلزات و غیرفلزات توصیف کرد. از آنجایی که این فلز هزینه تولید نسبتاً پایین و همچنین استحکام بالایی را ارائه می دهد، کاربردهای فولادی زیادی در صنایع مختلف دارد که در این مقاله بزرگترین  می پردازیم. در اینجا، با بزرگترین صنایع مصرف کننده فولاد آشنا می شوید.

معرفی صنایع مصرف کننده فولاد

ردپای فولاد را در صنایع گوناگون می توان حس کرد اما صنایعی که فولاد در آنها پرکاربرد است، شامل : صنعت ساختمان، انرژی، ماشین آلات، خودرو و بسته بندی می شوند.

کاربرد فولاد در ساخت و ساز

آغاز قرن بیستم شاهد توسعه تکنیک های کارآمدتر برای تولید فولاد بود. این پیشرفت به ظهور ساختمان های بلند و همچنین رشد راه آهن در سراسر جهان کمک کرد. در واقع، بسیاری از سازه های تاریخی معروف مانند ساختمان امپایر استیت، استحکام و طول عمر خود را مدیون فولاد به عنوان ماده اولیه ساختمانی خود هستند. صنعت ساختمان بزرگترین صنعت مصرف کننده فولاد است که تقریباً مصرف 50 درصد فولاد جهان را به خود اختصاص داده است.

ویژگی های کاربردی فولاد در صنعت ساختمان

  • این آلیاژ به دلیل دوام و انعطاف پذیری بالا، انتخاب ایده آلی برای معماران، مهندسان، طراحان و پیمانکاران است.
  • سازه های اسکلت فولادی می توانند در برابر رعد و برق و زلزله مقاومت کنند و طول عمر بالایی داشته باشند.
  • در صنعت ساخت و ساز، یک ماده پایدار مانند فولاد اجازه می دهد تا سازه ها به سرعت با قیمت پایین ساخته شوند.
  • از آنجایی که فولاد در آلیاژها و اشکال مختلف تولید می شود، می توان آن را به گونه ای طراحی کرد که نیازهای هر پروژه را برآورده کند.
  • فولاد حتی می تواند برای محافظت در برابر عناصر به روش های مختلف سطحی یا آلیاژ شود. این ویژگی‌های فولاد به آن اجازه می‌دهد تا تقریباً در هر نوع محیطی در زیرساخت‌های یک ساختمان گنجانده شود.
  • صرفه جویی در مصرف انرژی و سبک وزن بودن فولاد آن را به گزینه نهایی برای پروژه های ساختمانی عمومی و خصوصی تبدیل می کند.

صنعت ساخت‌وساز همچنان به دنبال فولاد است تا راه‌حل‌هایی را برای نیازهای زیرساختی کشورهای در حال توسعه با اجازه دادن به طرح‌های ساحلی مقاوم و محافظ در برابر باد ارائه دهد. بر اساس کشور، ایالات متحده بزرگترین مصرف کننده است (در آنجا جای تعجب نیست) و چین در رتبه دوم قرار دارد.

 کاربرد فولاد در خودروسازی و حمل و نقل

بعد از ساخت و ساز، صنعت خودروسازی یکی از صنایع مصرف کننده فولاد است که بیش از هر صنعت دیگری فولاد مصرف می کند. این تعجب آور نیست زیرا آهن و فولاد تقریباً 50 درصد وزن خودرو را تشکیل می دهند. بیشتر این مقدار شامل بدنه اسکلتی خودروها است که اغلب به عنوان “بدنه در سفید” نامیده می شود.

در آرایش خودروها ورق های فولادی سطحی بیشترین استفاده را دارند. فولاد سطحی معمولاً شامل ورق های فولادی گالوانیزه گرم، الکترو گالوانیزه و همچنین ورق های فولادی گالوانیزه می شود.در ساخت وسایل نقلیه از ورق های فولادی در فریم و همچنین در کاپوت، درها، سپرها و مخازن استفاده می شود. فولاد ویژه ای که مقاوم در برابر سایش است برای قطعات داخل موتور، گیربکس و سیستم تعلیق استفاده می شود.

ویژگی های کاربردی فولاد در صنعت حمل و نقل و خودرو

  • فولاد ماده انتخابی برای تولیدکنندگان خودرو است زیرا استحکام و ایمنی مورد نظر را برای همه وسایل نقلیه فراهم می کند. از ماشین گرفته تا قطار، کشتی و هواپیما، همه چیز در صنعت حمل و نقل مدیون کیفیت باورنکردنی فولاد است.
  • فولادهای فرفورژه که در صنایعی مانند مهندسی مورد استفاده قرار می گیرند به گونه ای طراحی می شوند که سطوح خاصی از استحکام و مقاومت در برابر خوردگی را برآورده کنند.
  • از آنجایی که از محصولات ساخته شده از فولادهای مهندسی باید قادر به تحمل میزان تنش بالایی باشند، قطعا فولاد می تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد.
  • شکل پذیری و حتی الاستیسیته فولاد یکی از ویژگی های اساسی این آلیاژ در صنایع مصرف کننده فولاد است.
  • فولاد برای وسایل نقلیه ایده آل است زیرا سبک وزن است و برای ساخت به انرژی کمتری نیاز دارد
  • از طرفی با محیط زیست سازگارتر است، چون انتشار دی اکسید کربن را کاهش می دهد.
  • فولاد همچنین ماده ایده آلی برای کاربردهای دریایی است، زیرا می تواند در برابر زنگ زدگی بهتر از سایر فلزات رایج کشتی سازی مانند برنز، فولاد گالوانیزه یا برنج مقاومت کند.
  • تانکرهای مواد شیمیایی اغلب بزرگترین کاربردهای فولاد را نشان می دهند، زیرا این تانکرها به موادی نیاز دارند که به راحتی ساخته شود، قابلیت تمیز کردن کامل هنگام تعویض محموله را داشته باشد
کاربرد فولاد در صنعت خودروسازی
کاربرد فولاد در صنعت خودروسازی

کاربرد فولاد در صنعت ماشین آلات

صنعت ماشین آلات در بین صنایع مصرف کننده فولاد سومین رتبه در جهان را داراست. صنعت ماشین آلات تجهیزات صنعتی و قطعات ساخته شده، با برش و جوشکاری صفحات فولادی تولید می شوند. فولادهای تخصصی همراه با ورق های فولادی، لوله ها و میله ها نیز اغلب مورد استفاده قرار می گیرند. صنعت ماشین آلات مسئول تولید ابزارهای کشاورزی، معدن، خدمات عمومی و غیره است، بنابراین این بخش ها به شدت به صنعت فولاد متکی هستند.

بیشتر ماشین‌آلات فلزی مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی و زیربنایی از فولاد و به طور خاص فولاد ضد زنگ ساخته می‌شوند. اینها ممکن است از بولدوزر، جرثقیل و مته گرفته تا داربست و پناهگاه های قابل حمل متغیر باشند. فولاد نقش مهمی در زودتر و کارآمدتر کردن کشاورزی دارد. ماشین آلات کشاورزی مانند بیل، چنگال، گاوآهن مدرن و حتی سیستم های آبیاری همگی از فولاد ساخته شده اند.

کاربرد فولاد در صنعت بسته بندی

فولاد دارای ویژگی های ذاتی بسیاری است که آن را به مهمترین ماده در صنعت بسته بندی که از مهمترین صنایع مصرف کننده فولاد است، تبدیل کرده است. فولادی که برای بسته بندی استفاده می شود معمولاً از نوارهای فولادی با نورد سرد و کم کربن با سطوحی ساخته می شود که تمام شده اند. سپس فولاد، قلع اندود می شود تا خوردگی آن کاهش یابد. در نهایت، فولاد با یک پلیمر پوشش داده می شود، لاک زده و چاپ می شود.

ویژگی های کاربردی فولاد در صنعت بسته بندی

  • ضریب عبور گاز، آب و نور خورشید تقریباً صفر است، بنابراین حداکثر محافظت از کالا را فراهم می کند.
  • وزن بسته بندی فولادی سبک است و در برابر ضربه های فیزیکی مقاومت بالایی دارد. از این رو، فولاد برای بارگیری، ذخیره سازی و حمل و نقل در بسته بندی هزینه پایینی را به همراه دارد.
  • این آلیاژ به حفظ طعم اصلی و خواص مغذی کمک می کند و عمر مفید بسیاری از محصولات خوراکی را طولانی می کند.
  • به دلیل داشتن قابلیت بازیافت، می تواند هزینه های تولید را کاهش دهد و به محیط زیست کمک کند.
  • ورق های فولادی به دلیل الاستیته بودن باعث می شوند که درب قوطی و جعبه ها به راحتی باز شوند.
  • فولاد همچنین فاقد شکاف یا منافذی است که اغلب در سایر مواد بسته بندی وجود دارد که می توانند باکتری ها یا ذرات غذا را در خود جای دهند، زیرا فولاد به طور طبیعی در برابر خراش مقاوم است و دارای یک پوشش محافظ است. این می تواند به جلوگیری از بیماری های ناشی از غذا کمک کند و ماندگاری مواد غذایی شما را بهبود بخشد.
  • همچنین باعث می شود سطح بسته بندی مواد غذایی استیل شما پس از استفاده بسیار راحت تر تمیز شود.
کاربرد فولاد در بسته بندی
کاربرد فولاد در بسته بندی

کاربرد فولاد در انرژی

مهم نیست در مورد کدام بخش انرژی صحبت کنید، فولاد نقش مهمی در آن دارد. آب، نفت، خورشیدی، برق، باد، گاز طبیعی،هسته‌ای و تقریباً هر منبع انرژی دیگری از صنایع مصرف کننده فولاد در جهان به شمار می آیند. این آلیاژ یک جزء حیاتی برای تامین انرژی جهان است و خواهد بود. بنابراین، تا زمانی که انرژی مورد نیاز است، فولاد یک ضرورت برای تولید و توزیع انرژی خواهد بود.

همچنین از فولاد برای استخراج منابعی که برای تولید انرژی کاربرد دارند، استفاده می شود. این موارد شامل استفاده در ماشین آلات سنگین مانند لیفتراک ها، سکوهای دریایی، تجهیزات خاکبرداری و استخراج معادن و جرثقیل ها می شود.

انواع فولادهای مورد استفاده در تولید ماشین آلات مورد استفاده در تولید انرژی مانند خطوط لوله و سکوهای دریایی شامل فولادهای ضد زنگ، با استحکام بالا، کربن و میکرو آلیاژی است. این ویژگی ها در فولاد مورد استفاده در پروژه های انرژی مورد نیاز است زیرا قرار است در محیط های سخت مورد استفاده قرار گیرند.

کاربرد فولاد در صنعت لوازم خانگی

طی قرن های مختلف استفاده از سنگ، چوب، سفال و… برای وسایل خانه و آشپزخانه مرسوم بود تا اینکه کاربرد فلزات در صنایع مختلف از جمله لوازم خانگی رواج پیدا کرد. فولاد حدود 75 درصد وزن یک لوازم خانگی معمولی را تشکیل می دهد. در حقیقت، فولاد را می توان در وسایلی مانند یخچال، فر، سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی، مایکروویو، کارد و چنگال و بسیاری موارد دیگر یافت.به همین دلیل لوازم خانگی هم یکی از برترین صنایع مصرف کننده فولاد در جهان محسوب می شود.

مهم ترین خواص فولاد که آن را از سایر فلزات متمایز می کند، شامل موارد زیر می باشد:

  • استحکام
  • رنگ و جلا
  • قابلیت چکش‌ خواری
  • قابلیت تورق و مفتول شدن
  • قابلیت ذوب و استفاده مجدد
  • استقامت در مقابل ضربه، فشار، دمای زیاد، برودت و رطوبت
کاربرد فولاد در ساخت لوازم خانگی
کاربرد فولاد در ساخت لوازم خانگی

جمع بندی

در یک نگاه کلی میتوان گفت که فولاد، در زندگی تک تک ما ریشه دوانده است. پس نیاز است که درباره این آلیاژ مهم و صنایع مصرف کننده آن اطلاعات جامعی داشته باشیم. شما می توانید با عضویت در سایت اسپادفولاد اخبار روز دنیای فولاد را مطالعه کنید. از طرفی با دریافت مشاوره از کارشناسان ما می توانید برای مصرف کارخانه و کارگاه های خود بهترین و با کیفیت ترین محصولات فولادی را خریداری کنید.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها