شماره‌های تماس:

بازار فولاد ایران داغ می‌شود؟

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

امروز شنبه ۱۸ آذرماه شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار فولاد بودیم. قیمت انواع محصولات فولادی در بازار افزایش یافت. امروز پس از ماه‌ها رکود، قیمت میلگرد در بازار فولاد بین ۱۰۰ تا ۱۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو افزایش یافت و قیمت آن (تحویل درب کارخانه) به ۲۲۵۰۰ تا ۲۴۲۵۰ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده رسید.

میانگین قیمت میلگرد در بازار امروز به حدود ۲۳۵۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. باید یادآور شد که میانگین قیمت میلگرد در ابتدای امسال در بازار فولاد، ۲۵۰۰۰ تومان به ازای هر کیلو بوده و لذا علی‌رغم افزایش قابل توجه قیمت‌ها در روز جاری، همچنان شاهد تورم منفی در بازار فولاد هستیم.

محرک اخیر افزایش قیمت محصولات فولادی، نگرانی نسبت به محدودیت‌های گاز و کاهش تولید فولاد و همین‌طور جهش قیمت‌ها در معاملات امروز آهن اسفنجی در بورس کالا است. صرف‌نظر از تأیید یا عدم تأیید معاملات آهن اسفنجی، محدودیت‌های گاز عاملی است که می‌تواند باعث شود تا مازاد عرضه فعلی در بازار فولاد، جای خود را به کسری موقت عرضه بدهد. تا اواسط اسفند سال جاری، محدودیت‌های گاز مهم‌ترین عامل تأثیرگذار بر بازار فولاد خواهد بود.

نکته قابل ذکر دیگر این است که همزمان با آغاز فصل سرد سال و احتمال محدودیت‌های گازی صنایع در ایران، قیمت‌ها در بازار جهانی فولاد نیز رو به افزایش گذاشته است. قیمت جهانی قراضه از ابتدای آبان تاکنون، ۷۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافته و قیمت سنگ آهن به سقف ۱۷ ماهه رسیده است. قیمت شمش صادراتی از دریای سیاه نیز تا ۵۰۵ دلار به ازای هر تن افزایش یافته و میلگرد صادراتی ایران نیز در هفته گذشته، برای نخستین بار از اوایل مهرماه سال جاری تاکنون، طعم افزایش قیمت هفتگی را چشید و از روند نزولی خارج شد. وضعیت بازار فولاد در چین نیز در بهترین حالت در سال ۲۰۲۳ قرار دارد و این روند بازار جهانی فولاد، بی‌شک بر بازار داخلی ایران نیز تأثیر خواهد گذاشت.

اما نکته مهمی که باعث می‌شود تا میزان افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد، تا حدی مهار شود، ثبات نسبی بازار ارز است. قیمت ارز در بازار آزاد، دارای ثبات نسبی است و نشانه‌ای از جهش نرخ ارز در کوتاه مدت نیز وجود ندارد. زورِ عامل نرخ ارز، باعث خواهد شد تا به تدریج از سطح هیجانات در بازار فولاد کاسته شود و افزایش قیمت فولاد، شکلِ جهش غیرمنطقی و افسارگسیخته به خود نگیرد.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها