شماره‌های تماس:

احتمال قطعی برق صنایع از خردادماه

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

محمدطاهر یاوری در گفتگویی در خصوص قطعی برق فولادسازان در تابستان امسال بیان کرد: شرکت‌های فولادی ناچار هستند که ۵ درصد تولید و در واقع سود خود را صرف احداث نیروگاه خورشیدی کنند و یا از بورس انرژی، برق خود را تامین کنند.

وی افزود: این درحالیست که بسیاری از کارخانجات کوچک فولادی در حال تعطیلی هستند و اقداماتی مانند احداث نیروگاه را فولادسازان بزرگ می‌توانند انجام دهند و شرکت‌های کوچک فولادی که هزینه تولید برای آنها زیاد است، قابلیت اجرایی کردن این اقدامات را ندارند… بنابراین قطعی‌های برق فولادسازان امسال نیز ادامه داشته و احتمالا از خرادادماه آغاز خواهد شد. از سوی دیگر، ناگفته نماند وضعیت به گونه‌ای شده که سیاست گذاران فولادسازان کوچک را با شرکت‌های بزرگ فولادی مقایسه می‌کنند.

یاوری با بیان اینکه امروزه تولیدکنندگان کوچک فولادی در وضعیت خوبی قرار ندارند، گفت: بر همین اساس، می‌توان گفت سال گذشته برای فولادسازان به ویژه تولیدکنندگان القایی سال خیلی بدی بود؛ به گونه‌ای که مشکلات حتی طی جلسه‌ای برای معاون رئیس جمهور بیان شد، اما نتیجه‌ای نداشت.
/فولادبان

سال گذشته با وجود کمبود انرژی مسوولان مطرح کردند که تولید‌کننده‌ها به صورت خودتامین دست به تولید برق بزنند اما مساله این است که فولادسازان تولیدکننده برق نیستند! تولید برق یک امر تخصصی است که در اختیار وزارت نیرو قرار دارد. تولید برق به صورت خودتامین در توان شرکت‌های بزرگ فولادی است اما واحدهایی که در مقیاس کوچک‌تر فعالیت دارند، نمی‌توانند از پس هزینه‌های تولید برق خودتامین بربیایند. در نتیجه کمبود انرژی که حدودا ۳ سالی است که آغاز شده‌، به نظر می‌رسد در سال‌های پیش رو هم ادامه داشته باشد؛ موضوعی که می‌تواند برای تولید فولاد بحران‌زا باشد.

در این رابطه پیشتر نادر سلیمانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد گفته است: شرکت‌های فولادی سرمایه‌گذاری‎های خود را برای ۱۵میلیون تن فولاد انجام داده‌اند اما به دلیل کمبود انرژی نمی‌توانند در مدار تولید قرار بگیرند و این یعنی سالانه در کشور ۱۰میلیارد دلار درآمد از بین می‌رود.
/جهان‌صنعت

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها