اسپاد فولاد آسیا

آنچه در سال ۱۴۰۲ بر صنعت فولاد گذشت

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

اسپاد فولاد همواره سعی نموده مخاطبان خود را از جدیدترین اخبار، وقایع و دیدگاه‌های مربوط به صنعت فولاد مطلع سازد. اکنون با نزدیک شدن به پایان سال ۱۴۰۲، قصد داریم مروری بر مهم‌ترین اتفاقات صنعت فولاد داشته باشیم… در سال ۱۴۰۲ وضع عوارض بر صادرات محصولات زنجیره فولاد و حضور همیشگی تحریم‌ها، تولیدات شرکت‌ها روانه بازارهای داخلی شد و حجم اندکی به صادرات تخصیص یافت. صادرات گندله به شدت کاهش یافت و تولیدکنندگان متحمل خسارت شدند. هر چند که در اواخر بهمن ماه عوارض صادراتی لغو شد.

 

شرکت‌ها با چالش بزرگ و جدی تامین انرژی مواجه بودند و قطعی گاز و برق در برخی ماه‌ها، سرعت چرخش خطوط تولید را کند کرد و حتی برخی شرکت‌ها به خاموشی کامل رفتند. از همین رو، شرکت‌ها به طور جد خود به دنبال رفع این چالش رفته‌اند و اقدام به اجرای طرح‌های زیربنایی کردند و ساخت نیروگاه را در دستور کار قرار داده‌اند تا وابستگی خود را در این زمینه به دولت کمتر کنند.

همانند سال‌های گذشته، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در پاییز و زمستان، تولیدکنندگان را مجبور کرد چندین ماه از سال را با ظرفیت غیر اقتصادی فعالیت کنند. میزان عرضه کاهش یافت و با ثابت ماندن تقاضا، قیمت‌ها میل به رشد پیدا کردند. هرچند دولت با کنترل قطعی‌ها توانست مدیریت نسبتا بهتری از این بحران داشته باشد. در سال ۱۴۰۲ تلاش سیاستگذار معطوف بر خنثی‌سازی تاثیر نوسان نرخ ارز بر مواد اولیه‌ی صنایع فولاد و پیرو   آن بر محصولات فولادی بود. تلاش مهمی که تا حدی ناکام ماند و در پایان سال با افزایش نرخ ارز شاهد افزایش قیمت برخی محصولات بودیم.

چالش دیگری که عرصه را برای تولیدکنندگان تنگ کرد، محدود کردن خرید گندله و شمش فولادی توسط بخش بازرگانی بود. دولت با هدف کنترل قیمت‌ها و افزایش درآمد ارزی حاصل از صادرات، این سیاست را اجرا کرد اما در عمل باعث توقف تولید بسیاری از واحدهای تولیدی که نیاز به سرمایه‌های بخش بازرگانی داشتند شد. از طرفی افزایش فروش‌های اعتباری باعث افزایش حجم معاملات شد. سیاستگذاران بازار به‌خاطر رکود و کمبود نقدینگی، عرضه‌های اعتباری را روانه‌ بازار کردند. این سیاست با انتقادات فراوانی روبه‌رو است و برخی فعالان آن را مسئول خراب‌شدن بازار می‌دانند.

صنعت فولاد کشور از جمله صنایعی است که افت و خیزهای بسیاری دارد و به نوعی به سپر بلای دولت تبدیل شده است؛ هر جا کمبودی احساس شد، دولت با افزایش انواع تعرفه‌ها و نرخ‌ها، سیاست‌هایی را در پیش گرفت تا جایی که برخی فعالان، دولت را بزرگترین چالش سال ۱۴۰۲ نامیدند. با این اوصاف صنعت فولاد کشور همچنان یکی از صنایع پربازده و سودآور کشور شناخته می‌شود و آمارها نشان داده که در دوران تحریم‌ می‌تواند بار سنگینی را به دوش بکشد و آمارهای اقتصادی را به پیش ببرد.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها