شماره‌های تماس:

گواهی امتیاز صادراتی

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

معاون ارزی بانک مرکزی، با اشاره به دغدغه‌‌ی فعالان اقتصادی ضمن درخواست‌ها برای استفاده از گواهی امتیاز صادراتی، گفت: تسهیل‌گری‌های خوبی طی روزهای گذشته در زمینه رفع تعهد ارزی انجام شده است.

محمد آرام، افزود: براساس بخشنامه‌ای که اخیرا با هماهنگی سازمان بازرسی کل کشور از سوی بانک مرکزی به تمامی بانک‌ها ابلاغ شده است، مقرر شده تمامی واردکنندگانی که ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند در صورت تایید وزارتخانه مربوطه در خصوص عمل به تعهدات، رفع تعهد ارزی شوند که با این تسهیل گری، زمینه برای رفع مشکلات شرکت های وارد کننده سم، کود و بذر فراهم می شود.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از ارز اشخاص توسعه خواهد یافت، گفت: هم‌اکنون نرم‌افزارهای مورد‌نیاز این برنامه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران آماده شده است و حداکثر تا پایان خرداد ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

آرام افزود: در قالب این نرم‌افزار، دو ویژگی اساسی پیش‌بینی شده است که شامل مچینگ و اتاق تسویه است. با راه‌اندازی این نرم‌افزار، هم ارز اشخاص توسعه می‌یابد و هم محصولاتی که هیچ ارز ترجیجی دریافت نمی‌کنند مورد معامله قرار گیرد.

وی با اشاره به درخواست برخی فعالان اقتصادی برای استفاده از “گواهی امتیاز صادراتی” به عنوان ابزاری برای تشویق صادرات گفت: در ارتباط با گواهی امتیاز صادراتی باید اطلاع دهم که مدل کار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با همکاری وزارت صمت در حال طراحی و آماده شدن است و امیدواریم حداکثر طی دو ماه آینده، گواهی امتیاز صادراتی نیز در این مرکز عرضه شود. با این اقدام، سیاست تجاری از سیاست ارزی تفکیک خواهد شد.

وی ضمن اعلام آمادگی بانک مرکزی برای همکاری با اتاق ایران در زمینه تخصیص ارز متناسب با بازارهای هدف گفت: با توجه به اینکه چین بزرگترین بازار وارداتی و صادراتی کشور است، این آمادگی از سوی بانک مرکزی وجود دارد که تخصیص ارز در زمینه واردات کالا از چین با هماهنگی اتاق ایران و چین انجام شود.

در رابطه با تسهیل در روند تعهد ارزی نیز قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، با اشاره به مشکلات صادرکنندگان، تسهیل برگشت ارز حاصل از صادرات را مشکل اصلی صادر کنندگان دانست و گفت: یکی از آثار مهم این تسهیل گری کاهش کم اظهاری در امر صادرات و توسعه صادرات غیر نفتی است.

پیمان پاک، افزود: تعیین امتیاز صادراتی در راستای کنترل نرخ ارز یکی از سیاست هایی است که می تواند در اولویت بندی کالاهای صادراتی تاثیرگذار باشد. ضمن اینکه از این طریق مشکل برگشت ارزی حاصل از صادرات نیز برطرف خواهد شد.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها