شماره‌های تماس:

فصل سقوط قیمت‌ها: قیمت شمش صادراتی تقریبا برابر با قراضه

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

در این هفته، قیمت فوبِ شمش فولادی صادراتی ایران ۶.۴ درصد سقوط کرد و به ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار به ازای هر تن رسید. سقوط قیمت شمش صادراتی CIS باعث شد تا قیمت شمش صادراتی ایران تقریباً با قراضه در بازار داخلی هم‌قیمت شود! نکته قابل اهمیت این است که حتی در محدود ۴۵۰ تا ۴۵۵ دلار نیز مشتریان به سختی حاضر به خرید شمش صادراتی ایران هستند. به واسطه سقوط قیمت‌های CIS، صادرات فولاد ایران با تهدید بزرگی روبرو است. قیمت‌های فولاد صادراتی ایران را در تصویر زیر ببینید:

شاخص قیمت فولاد صادراتی ایران
شاخص قیمت فولاد صادراتی ایران

قیمت Ex-work میلگرد صادراتی ایران در این هفته ۲ درصد کاهش یافت و به ۴۹۰ تا ۵۰۰ دلار به ازای هر تن رسید. در سه هفته اخیر، قیمت میلگرد صادراتی ۷.۹ درصد کاهش یافته است.

قیمت فوب اسلب صادراتی ایران نیز ۵.۳ درصد کاهش یافت و به ۴۴۰ تا ۴۵۰ دلار به ازای هر تن رسید.

سقوط ارزش روبل، سقوط قیمت‌ها در بازار ترکیه و ارزان‌فروشی فولادسازان روس به مشکل بزرگی برای فولادسازان ایرانی تبدیل شده است و در چنین شرایطی، هیچ توجیهی برای ۴ برابر کردن عوارض صادرات فولاد میانی و رساندن این عوارض به ۲ درصد وجود ندارد. نکته کلیدی این است که در شرایط سخت بازار جهانی، فولادسازان ایرانی برای بقا و حفظ بازارهای خود به مشوق‌های صادراتی نیاز دارند نه عوارض و تنبیه صادراتی.

همچنین در بازار داخلی، نسبت قیمت آهن اسفنجی به شمش فولادی که در تیرماه در سطح ۶۰ و ۶۱ درصد به ثبت رسیده بود، در هفته جاری به واسطه سقوط ۱۰۰۰ تومانی قیمت شمش، ۴ درصد افزایش یافت و به ۶۴ درصد رسید تا فشار قیمتی مواد اولیه برای فولادسازان افزایش یابد. فاصله قیمتی بین شمش و میلگرد هم‌ به لطف کاهش کمتر قیمت میلگرد نسبت به شمش در هفته جاری، ۲ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش یافت و به ۱۳ درصد رسید.
این شاخص طی ۴ هفته گذشته در سطح ۱۰ و ۱۱ درصد به ثبت رسیده بود.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها