شماره‌های تماس:

عرضه در بورس کالا، به‌صرفه‌تر از صادرات شمش فولادی

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

روز دوشنبه 27 شهریورماه بالغ بر 188‌هزار تن شمش فولاد 3SP و 5SP در رینگ صنعتی بورس‌کالا عرضه شد که برای این محصول تقاضایی بالغ بر 148هزارتن در بازار به ثبت رسید و در نهایت بالغ بر 100هزار تن محصول مورد معامله قرار گرفت. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از رینگ فیزیکی بورس‌کالا در آخرین هفته شهریورماه به نرخ 19هزارو500تومان به‌ازای هر کیلوگرم رسید که با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس بهای تمام‌شده فروش شمش فولاد از این بازار به 21هزارو900تومان می‌‌‌رسد.

در آخرین هفته از تابستان شمش فولاد 3SP و 5SP با نرخ پایه‌‌‌ای در بازه 19‌هزار و 300تومان تا 20‌هزار و 550تومان روانه رینگ صنعتی بورس‌کالای ایران شد. با احتساب نرخ دلار حواله در بازار مبادله‌‌‌‍‌ای، شمش فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در بازه قیمتی 6/ 514 تا 548دلار به ازای هر تن روانه رینگ فیزیکی شده است. این در حالی است که به گزارش متال‌‌‌بولتن، هر تن شمش فولاد صادراتی ایران ظرف هفته اخیر با نرخی در بازه 470 تا 490دلار به ازای هر تن فوب خلیج‌فارس صادر شده است.

میانگین نرخ فروش شمش فولاد صادراتی ایران در هفته گذشته برابر 480دلار به ازای هر تن بوده است. با احتساب نرخ ارز 37‌هزار و 500تومانی، بهای ریالی فروش شمش فولاد صادراتی ایران برابر 18‌هزار تومان خواهد بود. به این ترتیب باید گفت قیمت پایه عرضه شمش فولاد در رینگ فیزیکی بورس‌کالا بالاتر از نرخ فروش صادراتی آن با دلار حواله است. میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران در هفته پایانی شهریورماه به 19هزار ‌و 500 تومان رسید. با در نظر گرفتن نرخ 480دلاری برای هر تن شمش فولاد تولیدی در کشور، باید گفت معاملات شمش فولاد بر مبنای نرخ دلار 42‌هزار تومانی انجام شده است.

فاصله 12درصدی میان نرخ ارز حواله‌‌‌ در بازار مبادله‌‌‌ای (نرخ ارز بازگشت صادرکنندگان) و نرخ ارز کشف‌شده در بورس‌کالا باعث کاهش تمایل به صادرات شده است. درواقع تولیدکنندگان، عرضه در رینگ فیزیکی را به صادرات ترجیح می‌دهند. در عین حال این رویه باعث شده است تا صادرات از مبادی غیررسمی با هدف عدم‌بازگشت نرخ ارز و عرضه در سامانه مبادله رونق بیشتری به خود بگیرد. این موضوع با کاهش درآمدهای رسمی دولت به زیان اقتصاد کشور است.

منبع: دنیای اقتصاد

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها