شماره‌های تماس:

عدم تطابق قیمت شمش فولادی و میلگرد

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

در حالی که افول ساخت‌‌‌وساز در کشور زمینه رکود سنگین معاملات زنجیره آهن و فولاد در بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران را ظرف تیرماه فراهم کرده بود، بورس‌کالا با صدور مجوز خرید شمش فولاد بدون برخورداری از سهمیه بهین‌‌‌یاب، زمینه رونق معاملات شمش فولاد را در مردادماه مهیا کرد؛ اما تاثیر این تصمیم بر این بازار محدود بود و در پی عقبگرد نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد مجددا فولادی‌‌‌ها با چالش کاهش تقاضا مواجه شدند.

ظرف روز دوشنبه 30مردادماه، شمش فولاد 3SP و 5SP از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران با میانگین نرخ 20‌هزار و 200تومان معامله شد و با احتساب مالیات ارزش‌افزوده و کارمزد ارکان بورس، نرخ تمام‌شده فروش شمش فولاد از این بازار به 22‌هزار تومان می‌‌‌رسد. با در نظر گرفتن هزینه تبدیل 1/ 1درصدی نرخ شمش برای تولید میلگرد و هزینه حمل حداقل 500تومانی برای انتقال شمش از واحد ذوب به کارخانه نورد، نرخ تمام‌شده تولید هر کیلوگرم میلگرد از شمش فولاد معامله‌شده در بازار فیزیکی بورس‌کالا ظرف هفته پایانی مردادماه به 25‌هزار تومان می‌‌‌رسد. به این ترتیب فروش شمش فولاد با نرخ 20‌هزار و 200تومان نوید میلگرد با حداقل نرخ 25‌هزار تومان را می‌دهد.

قیمت‌های مقاطع طویل فولادی در میانه اوج‌‌‌گیری نرخ ارز در بازار آزاد، رشدی کمتر از افزایش نرخ ارز را به ثبت رساند و به این ترتیب فعالان این بازار انتظار دارند در شرایط کنونی حتی در صورت استمرار افت نرخ ارز در بازار آزاد، کاهش قیمت مقاطع طویل فولادی کمتر از افت نرخ ارز باشد.

در شرایطی که قیمت تمام‌شده تولید هر کیلوگرم میلگرد براساس میانگین نرخ فروش شمش فولاد از بازار فیزیکی بورس‌کالای ایران ظرف دوهفته اخیر منتهی به پایان مردادماه به 25‌هزار تومان می‌‌‌رسد، فروش این محصول در کانال قیمتی 24‌هزار تومانی در بازار آزاد، باید برای متقاضیان جذاب باشد. اما نبود مشتری مصرفی در بازه نسبتا طولانی‌مدت و نبود چشم‌‌‌انداز روشن از آینده این بازار باعث شده است تا فشار کاهش نرخ بر معاملات این بخش دوچندان شود.

منبع: راضیه خالقی، دنیای معدن

 

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها