شماره‌های تماس:

سرمایه‌گذاری چین در معادن عـربستان

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

برگزاری کنفرانس تجاری میان چین و کشورهای جهان عرب به فرصتی برای انعقاد ۳۰ قرارداد میان این کشور و عربستان سعودی شد.
راهبرد چین در سال‌های اخیر و در حال حاضر به سمت خاورمیانه و کشورهای عربی شیفت کرده و این در حالی است که ایران و چین حدود دو سال پیش در قالب یک قرارداد ۲۵ ساله هدف گذاری بلند مدتی را برای همکاری های دو جانبه تعریف کردند.
با این وجود تمایل چین بیش از آنکه به سمت سرمایه گذاری در ایران باشد به سمت بردن سرمایه در بخش‌های مختلف به عربستان و سایر کشورهای خاورمیانه بوده است.
طبق قراردادی که میان چین و عربستان به امضا رسیده کشور چین قرار است در حوزه‌های مختلف ساخت و ساز، ارتباطات و صنایع و معادن در عربستان سرمایه گذاری کند.
طبق یکی از بندهای توافق دو کشور گروه سعودی ASK و شرکت ملی زمین شناسی و معدن چین قرارداد همکاری ۵۰۰ میلیون دلاری در زمینه استخراج مس در عربستان را امضا کرده اند.
از این رو به نظر می‌رسد که چینی ها چشم انداز مشخصی را در حوزه معادن عربستان تعریف کرده اند.
توجه چینی ها به عربستان نشان می‌دهد که در حال حاضر ایران هم می‌تواند لنز خود را به طرف معادن عربستان بچرخاند و از فرصت سرمایه گذاری در این کشور استفاده کند.
ایران پیش از سال ۱۳۹۴ معادل ۸۲ میلیون دلار در بخش معدن و صنایع معدنی به عربستان صادرات داشته است و توافق اخیر میان دو کشور مجددا می‌تواند این فرصت را بازیابی کند.
بررسی‌ها نشان می‌دهد تولیدکنندگان آهن اسفنجی فولاد، روی و سنگ‌های ساختمانی می‌توانند سهم خوبی را از بازار عربستان کسب کنند.
اهمیت این اقدام از سوی ایران از آن جایی است که عربستان در نظر دارد با توسعه سرمایه‌گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی وابستگی اقتصاد خود را به در آمدهای نفتی کاهش دهد و حالا ظرفیت‌های فراوان معدنی ایران می‌تواند مقصدی مثل عربستان هم در حوزه صادرات و هم در حوزه سرمایه‌گذاری پیدا کند.
در واقع الگویی که چین در خاورمیانه در حال پیاده کرده است می‌تواند به عنوان یک مدل موفق مورد توجه ایران نیز قرار بگیرد.
البته به نظر می‌رسد تا زمانی که ریسک ادامه تحریم‌ها در اقتصاد ایران وجود داشته باشد، شرایط برای سرمایه‌گذاری در حوزه معادن و سایر حوزه‌های صنعتی و اقتصادی در کشورهای منطقه دشوار باشد.

منبع: معدن‌بیدار

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها