شماره‌های تماس:

دلیل روند کاهشی بازار چیست؟ آرامش، انتظار یا بدبینی؟

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

دلیل روند کاهشی بازار چیست؟ آرامش، انتظار یا بدبینی؟

امروز چهارشنبه 31 خرداد 1402، معاملات تالار صنعتی بورس کالا در شرایطی به پایان رسید ‌که حجم معاملات ضعیف و در یکی از پایین ترین سطوح ممکن بود.
در بورس کالا برای ۶۳ هزار و ۹۲۴ تن میلگرد، ۳۸ ‌هزار و ۸۱۱ تن تقاضا وجود داشت. همچنین نبشی که ۱۱۰ تن از حجم آن به تابلوی معاملات راه پیدا کرد، به میزان ۲۲۰ تن تقاضا برای این محصول به ثبت رسید. علاوه بر این، ۱۳ ‌هزار و ۹۳۴ تن تقاضا از سوی مشتریان برای تیرآهن ثبت شد که یک‌هزار و ۲۲۹ تن از میزان حجم راه یافته این محصول به تابلوی معاملات کمتر بود. ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن وریق گرم به تابلوی معاملات راه یافت و ۴۵۰ تن تقاضا برای آن وجود داشت.
امروز کاهش قیمت‌ها به صورت جسته و گریخته در بازار داشت. برای مثال شاهد کاهش قیمت میلگرد تا 500 تومان و برخی گزارش‌ها تا حدود 800 تومان کاهش قیمت را درپی داشته است. مسئله مهم ضعف مشهود تقاضاست که دلیل اصلی آن یکی محو شدن تقاضای سرمایه ای از بازار است و دیگری صبر و نظاره برخی خریداران پروژه‌ای برای کاهش بیشتر که البته این مولفه ها هم از خبرهای مثبت مذاکرات سیاسی و کاهش دلار سرچشمه می‌‌گیرد.
دلار در بازار غیر رسمی با قیمت ۴۸ هزار و‌ ۱۰۰ تومان معامله شد که این نرخ نسبت به شروع معاملات روز گذشته افزایش ۱۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.
بازار نگران مشخص نبودن وضعیت تولید در تابستان است چراکه با وجود وعده‌های مسئولان، رفع محدودیت انرژی، چالش بزرگی است.
بازارساز با اتخاذ سیاست‌های انقباضی، و با سامانه جامع تجارت توانسته است طی چند ماه گذشته، تقاضای سرمایه‌ای در بورس کالا را به حداقل ممکن تقلیل دهد. اتخاذ این سیاست منجر به ثبات نرخ اما تشدید رکود بازار شده که امیدها را برای سودسازی شرکت‌های تولیدی به بازارهای صادراتی معطوف می‌کند.
در شرایطی که دلار ثابت نیست و صادرات فولاد برای کشور یک نقطه بسیار مهم در تامین منابع ارزی در کشور است، نباید با سیاست‌های غلط از صادرات جلوگیری شود. آن‌چه مشهود است این است که تولید محصولات بیش از نیاز داخل است. در این راستا، اخذ عوارض، بدون کارشناسی لازم، مانع از صدور محصولات و ارزآوری می شود آن هم در شرایطی که کشور نیاز به بازارهای منطقه دارد.
امروز در بازار صادراتی هر تن اسلب ایران فوب خلیج فارس بدون تغییر، با قیمت ۴۶۵ دلار در هر تن و بیلت صادراتی ایران ثابت ماند و با نرخ میانگین ۴۹۰ دلار مبادله شد.
بیلت صادراتی منطقه CIS بدون تغییر، با نرخ ۵۲۰ دلار به ازای هر تن مبادله شد، در حالی که اسلب صادراتی این منطقه تغییری نداشت و به قیمت ۴۹۰ دلار در هر تن به فروش رسید.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها