شماره‌های تماس:

جنجال خروج فولاد از بورس کالا

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در ریشه یابی عدم موفقیت در اجرای طرح نهضت ملی مسکن از گرانی فولاد و سیمان در بورس کالا انتقاد کرد و خواستار خروج این دو کالا از بورس برای کاهش قیمت مسکن شد.
وی با بیان اینکه اظهاراتم درباره گرانی فولاد و سیمان در بورس کالا کارشناسی بود، گفت: نمی‌دانم چرا بورسی‌ها به من و دولت توهین می‌کنند.
وی با یادآوری اینکه با خروج خودرو از بورس کالا شاهد اتفاقات خوبی در این بخش بودیم، گفت: چرا باید سیمان و فولاد با قیمت جهانی در داخل فروخته شود؟
او با طرح این پرسش که دلیل افزایش قیمت میلگرد چیست و چرا فولاد از طریق بورس کالا گران‌تر به دست مصرف‌کننده می‌رسد، تصریح کرد:‌ در پروژه‌های نهضت ملی مسکن قیمت زمین را به صفر رسانده‌ایم.

این درحالی است که سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته است مساله بورس کالا به عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا کالاهای پایه انجام می‌شود و جزو دستاوردهایی است که در پایان دهه های ۸۰ و ۹۰ نسبت به عبور از مسیر پر از رانت و فسادی که پیش از آن وجود داشت، به نظام بورس کالا منتقل شدیم. دولت فعلا هیچ تصمیمی در این زمینه ندارد. البته ما به عنوان وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صمت و بسیاری از دستگاه‌های اقتصادی مدافع این هستند که اگر رویه موجود نیاز به اصلاحی دارد، در چارچوب بورس کالا اصلاحات صورت گیرد.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس نیز گفت: بازار سرمایه ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد فرصت تامین مالی در کشور دارد و همچنین سازمان بورس برای آموزش ابزارهای تامین مالی از طریق بازار سرمایه آمادگی دارد. گاهی تصمیم‌هایی از روی ناآگاهی، گرفته می‌شود که برای بازار سرمایه مشکل آفرین است. موضوع تعطیلی بورس کالا در چند سال گذشته همواره مطرح بوده و در چند روز گذشته نیز، بحث خروج سیمان و فولاد از بورس هم مطرح شده است که این مباحث فقط در کوتاه‌مدت به این صنایع، سهامداران و کلیت بازار سرمایه ضربه میزند. قبل از ورود سیمان به بورس حدود ۷۰ درصد سیمان کشور توسط تقریباً ۲۰ نفر دادوستد می‌شد، حال هر کسی بخواهد به راحتی می‌تواند به هر میزان از بورس کالا سیمان بخرد و انحصاری در این زمینه وجود ندارد.

شهباز حسن‌پور عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: برای اتخاذ یک تصمیم باید همه جوانب کار بررسی و سنجیده شود، واقعیت این است که عرضه سیمان و فولاد در بورس کالا باعث شده است تا قیمت این محصولات عادلانه و شفاف در اختیار خریداران قرار گیرد… خروج سیمان و فولاد از بورس کالا به نفع کشور نیست و نمی‌تواند به رونق حوزه مسکن و کاهش قیمت هم کمک کند.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها