شماره‌های تماس:

توافق هسته‌ای تکذیب شد: بازار فولاد به چه سمتی می‌رود؟

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

وزیر خارجه آمریکا گزارش‌ها در مورد توافق میان تهران و واشنگتن برای محدودکردن برنامه هسته‌ای ایران و آزادی آمریکایی‌های زندانی در ایران را تکذیب کرد. نورنیوز نیز گزارش‌های اخیر را خبرسازی رسانه‌های آمریکایی خوانده است.
در هفته منتهی به ۲۶ خرداد شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۸۵۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۳.۱ درصد کاهش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۲۶۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۵۳۵۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۷۷۲۵ تومان به ازای هر کیلو رسید.
از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۱۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۴.۴ درصد افزایش یافته است.
در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۳۶۷۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۵۸۰۴ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۱۷ خرداد ۱۴۰۲، کاهش ۳۳۶ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۱.۴ درصدی داشت.
در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۱۲۰۹ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۳۱۱۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۱۶ خرداد ۱۴۰۲، ۲۵۳ تومان به ازای هر کیلو یا ۱.۲ درصد کاهش یافت.
فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۱۹ خرداد ۱۱.۹ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۱.۶ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۲۴ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۶۰ درصد حجم عرضه شده شمش، معامله شد.
در هفته گذشته در مجموع شاهد ثبات نرخ دلار در معاملات بازار آزاد بودیم و قیمت دلار در ابتدا و انتهای هفته، ۴۸۸۰۰ تومان بود. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با کاهش ۶۵۸ تومانی در هفته گذشته به ۳۷۵۹۹ تومان رسید.
برای بازار داخلی فولاد پیش بینی می‌شود که در هفته پیش رو شاهد ثبات نسبی توأم با برخی کاهش قیمت‌ها باشیم. انتظار داریم که در هفته پیش رو تعداد مبادی که قیمت میلگرد را در کانال ۲۵۰۰۰ تومانی اعلام می‌کنند، افزایش یابد. رفته رفته شواهد بیشتری در حال پدیدار شدن است که نرخ ارز کار دشواری برای پس گرفتن کانال ۵۰۰۰۰ تومانی در بازار آزاد، در پیش دارد. اگر مذاکرات دیپلماتیک نتیجه‌بخش باشد و سنخی توافق حاصل شود و بخش عمده‌ای از دارایی‌های ارزی مسدودشده ایران آزاد شود، بازار ارز برای مدتی به کما خواهد رفت. در حال حاضر، قیمت آهن اسفنجی مانع از این است که قیمت میلگرد کانال ۲۵۰۰۰ تومانی را از دست بدهد، اما در صورت کاهش قیمت آهن اسفنجی، اصلاح قیمت‌ها در بازار فولاد نیز عمیق‌تر خواهد شد. این بدان معناست که بازارساز به راحتی می‌تواند با کاهش قیمت آهن اسفنجی، دور تازه‌ای از کاهش قیمت‌ها در بازار فولاد را رقم بزند.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها