شماره‌های تماس:

تضعیف صادرات و تولید

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

شرایط معاملاتی و قیمت‌گذاری در بورس‌کالا در هفته‌‌‌های گذشته و افزایش محدودیت‌های اعمالی از سوی بانک‌مرکزی در خصوص شرایط بازگشت ارز حاصل از صادرات، عامل تضعیف احتمالی درآمدهای دلاری کشف در بخش صنایع معدنی بوده است. در این شرایط لایحه پیشنهادی از سوی دولت به‌منظور تقویت اختیارات بانک‌مرکزی در حوزه ارز با توجه به تبصره لزوم بازگشت ۱۰۰‌درصد ارز در سامانه مبادله و دریافت مجدد ارز موردنیاز برای واردات می‌‌‌تواند اندک انگیزه صنایع داخلی برای تولید و صادرات را نیز تضعیف کند. ابوذر انصاری، کارشناس اقتصادی، در گفت‌‌‌وگویی به بررسی دلایل کاهش تمایل صنایع معدنی کشور برای صادرات ظرف سال‌جاری پرداخت. وی رویه فعلی بانک‌مرکزی در خصوص سیاستگذاری ارزی را ریسک جدید تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی دانست که استمرار آن به تضعیف صادرات و تولید منجر می‌شود.
وی گفت: اعمال محدودیت استفاده از ارز حاصل از صادرات بنگاه‌‌‌های تولیدی جهت تامین ارز نیاز‌‌‌های وارداتی خود در سامانه جامع تجارت ایران با توجه به حجم واردات برخی شرکت‌ها متناسب با میزان تولید محصول و زمان‌بر بودن تامین ارز از محل نیما (بیش از ۴۵روز) فرآیند ثبت‌سفارش و ترخیص کالا و مواد اولیه موردنیاز را با بحران جدید تولید، متوقف‌شدن طرح‌‌‌ها و پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای و عدم‌ایفای تعهدات ارزی مواجه خواهد کرد. بدون سیاست تجاری و ارزی هماهنگ با صنعت، امکان افزایش رشد تولید و افزایش صادرات دور از دسترس است.
انصاری، لایحه جدید پیشنهادی از سوی دولت به‌منظور تقویت اختیارات بانک‌مرکزی در حوزه ارز را تضعیف‌‌‌کننده جدی بخش تولید و صادرات دانست. درصورت تصویب این لایحه از سوی نمایندگان مجلس، سیاست‌‌‌های بازگشت ارز حاصل از صادرات صنایع دشوارتر از گذشته شده و این موضوع می‌‌‌تواند به شکل جدی از انگیزه صادرات واحدهای تولیدی بکاهد.
در حال حاضر نرخ دلار کشف‌شده در سامانه نیما برای فروش محصولات مختلف صنعتی، اعم از شمش فولاد بالاتر از نرخ فروش حواله دلار در سامانه مبادله‌‌‌ای است. در حالی که حواله ارز مبادله‌‌‌ای در محدوده 37‌هزار و 500تومان نوسان دارد، نرخ دلار کشف‌شده برای فروش شمش فولاد صادراتی کشور حدود 43‌هزار تومان است. این تفاوت قیمت به شکل جدی از انگیزه صنایع داخلی برای صادرات کاسته است.
علی اسکینی، کارشناس فولادی نیز گفت: هند، عربستان و بسیاری از کشورها حتی عراق برای محصول میلگرد ایرانی تعرفه وارداتی گذاشتند و همین اقدام باعث شده شرایط صادرات در منطقه سخت شود.
این کارشناس معتقد است که فولادی‌ها به حمایت دولت نیاز دارند.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها