شماره‌های تماس:

انحلال بورس کالا، موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

طرح انحلال بورس کالا که دوباره مورد توجه قرار گرفته، در اوایل مرداد باعث ریزش نزدیک به ۳۰هزار واحدی شد که بلافاصله سازمان بورس این اخبار را تکذیب کرد.
مجید عشقی، دبیر شورای عالی بورس نیز در این رابطه گفت: به موجب قانون بازار اوراق بهادار، صدور، تعلیق و لغو مجوز فعالیت بورس‌ها جزو وظایف شورای عالی بورس بوده و به هیچ وجه موضوع اشاره شده در دستور کار شورای عالی بورس قرار ندارد.

د ر اوایل اسفند ماه سال گذشته «یاسر جبرائیلی» رئیس مرکز نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام د ر رشته توئیتی شرکت ملی مس و تمام شرکت‌هایی که کالای خود  را د ر بورس کالا عرضه می‌کنند  به د لاری‌سازی و جهانی سازی اقتصاد  ایران متهم کرد . جبرائیلی د ر اد امه گفته‌های خود  عرضه محصولات بر پایه قیمت جهانی را عامل تورم د انست و با استفاد ه از عبارت «نخود سیاه نقد ینگی» مد عی شد  جریان فکری – رسانه‌ای وابسته به جریان سرمایه‌د اری آد رس اشتباه برای علت تورم به مرد م می‌د هند  و علت اصلی تورم د لاری‌سازی قیمت‌هاست. رئیس مرکز نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام د ر پایان رشته توییت خود  اولین قد م لازم برای حل تورم (که از د ید  ایشان همان عرضه کالا‌ها بر پایه قیمت جهانی است) را «انحلال بورس کالا» عنوان کرد .

به‌گزارش فولادبان، سعید محمدیان، فعال فولادی، درباره طرح تعطیلی بورس کالا گفت: اوایل سال۱۴۰۱ که تورم به اوج خود رسید و وزارت صمت به دنبال اجرای قیمت‌گذاری دستوری برای ترمیم شرایط کشور بود، بورس کالا مانع بسیار جدی برای قیمت‌گذاری دستوری شد. به همین دلیل، در راستای سیاست تنظیم بازار، مجلس قصد داشت که بورس کالا را از وزارت اقتصاد جدا و به وزارت صمت ملحق کند تا شرایط دستور و اجرای قوانین دستوری فراهم شود که این اتفاق رخ نداد. بورس کالا بر روی شفافیت معامله می‌کند و به نظر می‌رسد که انحلال این بورس تنها به نفع کسانی باشد که به دنبال قیمت‌گذاری دستوری و برهم زدن شفافیت هستند.

برخی موافقان تعطیلی بورس کالا معتقدند این بازار عامل اصلی گرانی است، چرا که امکان رقابت وجود دارد و اغلب محصولات نیز تکیه‌ای به بازارهای جهانی دارند و از آن تاثیر می‌گیرند. در اصل تکیه به  بازارهای جهانی و تاثیرپذیری از آن به اقتصاد کشور کمک می‌کند… وی با بیان اینکه امکان رقابت در بورس کالا وجود دارد و مبنای این رقابت شفافیت است، گفت: در واقع پس از معامله مشخص می‌شود که شخص حقوقی یا حقیقی با چه درصد قیمتی خواستار خرید محصول در بورس کالا بوده است.

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها