اسپاد فولاد آسیا

پیش‌بینی قیمت فولاد در بازار داخلی

[rank_math_breadcrumb]

فهرست

در هفته منتهی به ۱۵ اردیبهشت در پیش‌بینی قیمت فولاد، شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار آهن بودیم. هفته گذشته در مجموع قیمت میانگین میلگرد آجدار در بازار ۱۱۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۴ درصد افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۲۸۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو رسید. کف قیمت میلگرد در بازار در پایان هفته گذشته به حدود ۲۷۰۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۲۹۸۳۵ تومان به ازای هر کیلو رسید. در سه هفته اخیر قیمت میلگرد در بازار حدود ۱۹ درصد افزایش یافته است.

از ابتدای سال جاری تا پایان هفته گذشته قیمت میلگرد آجدار سایز ۱۴ تا ۳۲ در بازار به‌طور میانگین ۳۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو معادل ۱۳.۲ درصد افزایش یافته است.

در هفته گذشته، معاملات میلگرد در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۴۶۸۵ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده و ۲۶۹۰۷ تومان به ازای هر کیلو با احتساب مالیات بر ارزش افزوده، انجام شد. قیمت میانگین موزون میلگرد در مقایسه با قیمت میانگین موزون معاملات ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲، افزایش ۱۱۵۷ تومانی به ازای هر کیلو معادل ۴.۹ درصدی داشت.

در هفته گذشته، شمش فولادی در بورس کالا با قیمت میانگین موزون ۲۲۲۷۳ تومان به ازای هر کیلو بدون احتساب مالیات بر ارزش افزوده (۲۴۲۷۸ تومان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده) معامله شد که این قیمت در مقایسه با قیمت میانگین شمش در ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۶۸۳ تومان به ازای هر کیلو یا ۳.۲ درصد افزایش یافت.

فاصله قیمتی بین میلگرد و شمش فولادی در بورس کالا که در هفته منتهی به ۸ اردیبهشت ۹ درصد بود، در هفته گذشته به ۱۰.۸ درصد رسید. هفته گذشته در بورس کالا، ۲۹ درصد حجم عرضه‌ شده میلگرد و ۹۸ درصد حجم عرضه شده شمش، معامله شد.

در هفته گذشته در مجموع شاهد افزایش ۵۰۰ تومانی نرخ دلار (معادل ۰.۹ درصدی) در معاملات بازار آزاد بودیم و قیمت دلار از ۵۲۸۰۰ تومان به ۵۳۳۰۰ تومان رسید. آخرین نرخ حواله دلار در مرکز مبادله ارز و طلای ایران ۳۸۴۶۰ تومان است.

در پیش‌بینی قیمت فولاد در بازار داخلی، می‌توان انتظار داشت که در هفته پیش رو در صورت ثبات نرخ ارز، شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. قیمت‌های فعلی شمش و محصولات فولادی در بازار داخلی، در حال حاضر تناسبی با قیمت‌های جهانی ندارد و در بازار داخلی فولاد حباب وجود دارد. دلیل افزایش قیمت‌های اخیر در بازار داخلی فولاد، افزایش نرخ ارز و همین‌طور ناهماهنگی نهادهای مختلف بازارساز (یعنی بورس کالا و وزارت صمت) بوده است. در صورت ثبات نرخ ارز، انتظار می‌رود روند اصلاح قیمت‌ها در بازار فولاد ایران آغاز شود. قیمت‌های فولاد صادراتی ایران نیز کاهش یافته و قیمت شمش فولادی صادراتی به ۴۸۰ تا ۴۹۲ دلار به ازای هر تن و قیمت میلگرد صادراتی به ۴۹۰ تا ۵۱۰ دلار به ازای هر تن رسیده است. البته باید تأکید کرد هیچ عامل قطعی فعلاً در بازار فولاد ایران وجود ندارد. علاوه بر نرخ ارز، میزان رقابت برای خرید آهن اسفنجی در بورس کالا نیز بر بازار فولاد تأثیر خواهد گذاشت. در صورتی که تقاضا برای آهن اسفنجی توسط بازارساز در معاملات روز شنبه ۱۶ اردیبهشت مهار نشود و آهن اسفنجی به رشد قیمت خود ادامه دهد، التهابات نیز در بازار فولاد ادامه خواهد یافت.

منبع: فراطرح فولاد

فهرست مطالب

نوشته‌های مرتبط

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها